Jeśli chcemy by po remoncie silnik pracował długo i niezawodnie przez wiele lat nie można żałować wydatków na obróbkę bloku oraz regenerację części. W warsztacie specjaliści sprawdzą m.in. osiowość wału korbowego, zużycie łożysk wałka rozrządu czy popychaczy i klawiatury. Zwłaszcza jeśli w silniku przed remontem pękł wał korbowy sprawdzenie osiowości to podstawa.
Nim jednak oddamy silnik w ręce specjalistów warto poświęcić trochę czasu na jego odpowiednie przygotowanie. Oczywiście jeśli nie czujemy się na siłach można wszystkie czynności związane z demontażem części silnika zlecić specjalistom z warsztatu, jednak pamiętajmy, że szlifiernie mają wysoką stawkę za roboczogodzinę.
Dlatego chcąc ograniczyć wydatki warto we własnym zakresie rozebrać silnik. W pierwszej kolejności pozbywamy się wszelkiego osprzętu silnika, takiego jak pompa wtryskowa, wodna, alternator, rozrusznik itd.
Jeśli motor wyposażony jest w wymienne tuleje cylindrowe, które kwalifikują się do wymiany, to po demontażu układu korbowo-tłokowego warto usunąć je z bloku. Kolejną sprawą jest demontaż wałka rozrządu oraz popychaczy. W celu sprawdzenia zużycia gniazd osadczych wałka rozrządu specjaliści i tak będą musieli go usunąć.
Kolejną sprawą jest demontaż szpilek głowicy. Przed obróbką bloku elementy te są zazwyczaj usuwane przez szlifierza, więc samodzielne wykręcenie wszystkich detali z pewnością obniży koszty regeneracji.
Oczywiście samo wykręcenie szpilek może nie być takie proste. Sprawdzonym sposobem mechaników jest kontrowanie dwóch nakrętek na szpilce, jednak w przypadku tych od głowic zawsze znajdzie się kilka uporczywych, które nie chcą dać się wykręcić. Dlatego polecam prosty przyrząd do ich demontażu.
Urządzenie ma karbowane kółko na mimośrodzie i dwa otwory o różnej średnicy do nasadzania na szpilkach. Takiemu sprzętowi nie straszna nawet zapieczona szpilka. Za pomocą tego przyrządu możliwe jest także wkręcanie szpilek.
Na aukcjach internetowych urządzenia do demontażu szpilek kosztują 100–120 zł brutto.
Oddając blok do szlifierni warto także zapytać o dodatkowe usługi lub wręcz od razu je zlecić. Mowa tu o dokładnym umyciu wału po szlifie oraz bloku po obróbce. Niektóre z warsztatów w walce o klienta oferują usługi w niższych cenach, jednak zazwyczaj jest tak, że w cenę nie jest wliczane mycie.
StoryEditor
Jak przygotować blok do szlifu?
Profesjonalny remont silnika wymaga fachowej weryfikacji i regeneracji newralgicznych detali. Jak zatem przygotować blok nim oddamy go w ręce szlifierza?