Opadające ramiona podnośnika po zawieszeniu maszyny nie wróżą nic dobrego. Co prawda w sześćdziesiątkach podnośnik automatycznie utrzymuje zadaną pozycje, jednak w takim przypadku załączająca się niemal bez przerwy pompa hydrauliczna niepotrzebnie hałasuje, a dodatkowo odbije się to na żywotności tego podzespołu. Dlatego warto poświęcić chwilę na uszczelnienie podnośnika. Naprawa nie jest skomplikowana i kosztowna.
Sposób na opadające ramiona podnośnika
Zazwyczaj za opadnie ramion winne są uszczelniacze na tłoczysku podnośnika. Gotowy zestaw naprawczy zawierający nowe detale to wydatek ok. 25 zł brutto.
Wcześniej musimy jednak zdemontować podnośnik. W tym celu należy odkręcić siedzenie traktorzysty, rozłączyć ramiona TUZ oraz miernik impulsów. Następnie po wykręceniu śrub można wymontować cały podzespół. W momencie kiedy podnośnik jest jeszcze na ciągniku warto wcześniej poluzować dwie śruby mocujące cylinder.
Po demontażu podnośnika wykręcamy cylinder wraz z tłokiem. Uderzając cylindrem o stół wyciągniemy tłok. W tym momencie warto sprawdzić kondycję zarówno gładzi cylindra jak i tłoka. Okazać się może, że elementy te są wypracowane i sama wymiana uszczelniaczy na tłoku niewiele pomoże. Komplet współpracujących części to wydatek od 250 do 420 zł brutto.
Podczas montażu nowych detali trzeba pamiętać, że pierścienie muszą być skierowane charakterystycznym rowkiem ku górze tłoka. Tylko taki montaż sprawi, że uszczelniacz pod obciążeniem dociska się do ścianek cylindra.
To jednak nie wszystko. Za szczelność układu odpowiada także rozdzielacz. Jeśli nie jest on w fatalnej kondycji to wymiana 2 pierścieni typu O-ring przywróci sprawność podnośnikowi. Trzeba wykręcić zawór w rozdzielaczu, w miejscu gdzie przykręcana jest rurka doprowadzająca olej z rozdzielacza do cylindra. O ile z wymianą pierwszego O-ringu nie powinno być problemu, o tyle w przypadku drugiego pierścienia trzeba wydobyć z rozdzielacza drugą część zaworu. Ja do tego celu wykorzystuje gwóźdź. Po oszlifowaniu łba, tak by mieścił się w zaworze bez trudu wydostaniemy go z rozdzielacza. Podczas montażu należy zwrócić szczególną uwagę by nie ściąć O-ringu o ostre krawędzie gniazda w rozdzielaczu.
Podczas uszczelniania podnośnika warto także wyczyścić filtr podnośnika. Jego ulokowanie w sześćdziesiątce nie zachęca do regularnej obsługi (filtr znajduje się pod siedzeniem traktorzysty), dlatego mając zdemontowany podnośnik warto zajrzeć do filtra i go dokładnie wyczyścić. Filtr składa się z siatki filtrującej, którą należy przemyć oraz magnesu wyłapującego opiłki. Tak przygotowany podnośnik można montować z powrotem na ciągniku.
Nie znasz jeszcze top agrar Polska? Zamów na próbę bezpłatny egzemplarz!