StoryEditor

Smaruj ale nie zepsuj

Coraz nowocześniejszy sprzęt wymaga szczególnej pieczołowitości także w zakresie smarowania. O czym trzeba pamiętać, by uniknąć awarii w kolejnym sezonie?
28.11.2020., 12:11h

Najsłabszym ogniwem jest człowiek, który nieświadomie może pominąć lub przesmarować dane łożysko, dolać do przekładni lub silnika niewłaściwy olej bądź spóźnić się z jego wymianą. Warto też przestrzegać poniższych zasad.

1. Regularne smarowanie

Za długi okres między uzupełnieniem smaru skutkuje słabym smarowaniem pod koniec i przesmarowaniem na początku cyklu. Lepiej smarować łożyska często, ale małymi dawkami, jak w układach centralnego smarowania. Dokładne dawki zapobiegają przedostawaniu się brudu do łożyska. Smarowanie na zapas zwiększa zużycie smaru i może uszkodzić uszczelnienia. Informacji o klasie smaru, częstości i dawce szukaj w instrukcji obsługi.

2. Czysty smar i olej

Brudne korki wlewu oleju czy kalamitki mogą zanieczyścić olej lub smar, a przez to skrócić ich żywotność i spowodować usterkę. Smar z kurzem czy piaskiem jest jak pasta ścierna dla współpracujących elementów. Warto dbać o czystość podłączenia hydrauliki i stosować zaślepki na szybkozłączach czy kalamitkach.

W czystości trzeba utrzymać też opakowanie środka smarnego, bo może się zabrudzić w transporcie i magazynie. Kurz i brud mogą te...

Pozostało 64% tekstu
Ten artykuł jest dostępny w Strefie Premium.
Czytaj i oglądaj bez ograniczeń! Zyskaj dostęp do Strefy Premium już za 19,90 zł za pierwszy miesiąc. Dla prenumeratorów dostęp gratis po zalogowaniu
Prenumeratorzy top agrar Polska mogą korzystać ze Strefy Premium za darmo! Kliknij, by dowiedzieć się, jak się zarejestrować.
Jan Beba
Autor Artykułu:Jan Bebaredaktor „top agrar Polska”, specjalista w zakresie techniki rolniczej.
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
19. grudzień 2024 19:24