Najsłabszym ogniwem jest człowiek, który nieświadomie może pominąć lub przesmarować dane łożysko, dolać do przekładni lub silnika niewłaściwy olej bądź spóźnić się z jego wymianą. Warto też przestrzegać poniższych zasad.
1. Regularne smarowanie
Za długi okres między uzupełnieniem smaru skutkuje słabym smarowaniem pod koniec i przesmarowaniem na początku cyklu. Lepiej smarować łożyska często, ale małymi dawkami, jak w układach centralnego smarowania. Dokładne dawki zapobiegają przedostawaniu się brudu do łożyska. Smarowanie na zapas zwiększa zużycie smaru i może uszkodzić uszczelnienia. Informacji o klasie smaru, częstości i dawce szukaj w instrukcji obsługi.
2. Czysty smar i olej
Brudne korki wlewu oleju czy kalamitki mogą zanieczyścić olej lub smar, a przez to skrócić ich żywotność i spowodować usterkę. Smar z kurzem czy piaskiem jest jak pasta ścierna dla współpracujących elementów. Warto dbać o czystość podłączenia hydrauliki i stosować zaślepki na szybkozłączach czy kalamitkach.
W czystości trzeba utrzymać też opakowanie środka smarnego, bo może się zabrudzić w transporcie i magazynie. Kurz i brud mogą te...