Na częstotliwość wymiany oleju w silniku ciągnika wpływa mnóstwo czynników, między innymi konstrukcja. Polepszenie konstrukcji silnika ma podobny wpływ na dłuższy interwał serwisowy, jak poprawa parametrów oleju. Zmieniły się one nie do poznania, m.in. dzięki coraz to nowym dodatkom uszlachetniającym, między innymi inhibitorom korozji. Współczesne silniki to brak problemów z uszczelnieniem, a chropowatość powierzchni jest niewielka przez co elementy nie muszą się docierać w pierwszych godzinach pracy. Wpływ ma również układ oczyszczania spalin. Pamiętajmy, że do silników z DPF, musimy stosować oleje niskopopiołowe. Kilka lat temu firmy chwaliły się wydłużeniem interwału serwisowego do 500 czy 600 godzin, a dziś producenci zachęcają do wymiany oleju co 750, a nawet 1000 godzin.
Olej silnikowy do ciągnika – jaki wybrać?
Dobierając olej, musimy trzymać się zaleceń producenta. Chodzi tutaj przede wszystkim o klasę jakości. Nowoczesny olej może zaszkodzić starszemu silnikowi. Szczególnie w okresie gwarancji trzymajmy się bezwzględnie instrukcji. Niestety w instrukcji obsługi nie zawsze znajdziemy przydatne w doborze oleju informacje, bo dziś sama klasa oleju, np. 15W40 nie wystarczy. Dlatego warto korzystać z wyszukiwarek olejów, które są dostępne na stronach producentów. W takiej wyszukiwarce można w kilku krokach wyszukać posiadany model ciągnika. Wystarczy wpisać posiadany model i jego rocznik, a następnie otrzymamy listę zalecanych olejów.
Więcej informacji: Kiedy zmienić olej silnikowy w ciągniku rolniczym? - Rozmowa z ekspertami. Tomasz Kalociński z firmy John Deere oraz dr Mirosław Czechlowski z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu oraz Jarosław Dębski z firmy Syntaco.
Więcej informacji: Kiedy zmienić olej silnikowy w ciągniku rolniczym? - Rozmowa z ekspertami. Tomasz Kalociński z firmy John Deere oraz dr Mirosław Czechlowski z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu oraz Jarosław Dębski z firmy Syntaco.