Pod koniec roku otrzymaliśmy liczne zapytania Czytelników w sprawie tzw. Białej listy podatników (BLP). Zbiegło się to w czasie z wydaniem przed Bożym Narodzeniem ogólnej wykładni ministra finansów w tej sprawie. Także w rolnictwie w zakresie dotyczącym rozliczania VAT pojawiło się sporo istotnych kwestii związanych z BLP, potocznie zwaną Białą księgą VAT.
Czym jest BLP?
Przepisy w tym zakresie weszły w życie 1 września 2019 roku, kiedy to zaczął działać wykaz informacji o podatnikach VAT, a prawidłowo – „Wykaz podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT, niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT”. Założeniem tych zmian było umożliwienie szybkiej i pewnej prawnie weryfikacji uczestników transakcji z punktu widzenia VAT.
Biała lista podatników wchłonęła wcześniejsze listy podatników VAT, funkcjonujące na stronach Krajowej Administracji Skarbowej i ma na celu dalsze uszczelnienie VAT, przy zapewnieniu ochrony podatników VAT przed potencjalnymi sankcjami, wynikającymi z obowiązujących przepisów o tzw. solidarnej odpowiedzialności VAT. Jest ona ogólnie dostępna na stronie Ministerstwa Finansów (MF) oraz na stronie Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Na tych stronach każdy może sprawdzić kontrahenta, czy jest podatnikiem VAT, jaka jest historia i przyczyna ewentualnego wykreślenia i przywrócenia do statusu podatnika czynnego oraz potwierdzenie numeru rachunku bankowego, na jaki należy zapłacić swojemu kontrahentowi należność.
Więcej o tym, kto i co powinien sprawdzać w Białej liście podatników i kiedy stosować split payment przeczytacie w lutowym numerze „top agrar Polska” od str. 34.