Przesłana do Sejmu ustawa ma na celu wprowadzenie w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich tzw. okresu przejściowego, który będzie obowiązywał we Wspólnej Polityce Rolnej w latach 2021-2022.
- Projektowane zmiany wiążą się zatem z zapewnieniem sprawnej realizacji PROW 2014–2020 w okresie przejściowym oraz koniecznością zapewnienia dalszej realizacji Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) i mają na celu ułatwienie beneficjentom realizacji operacji w ramach PROW 2014–2020 w okresie przejściowym – napisano w uzasadnieniu projektu.
- Projektowane zmiany wiążą się zatem z zapewnieniem sprawnej realizacji PROW 2014–2020 w okresie przejściowym oraz koniecznością zapewnienia dalszej realizacji Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) i mają na celu ułatwienie beneficjentom realizacji operacji w ramach PROW 2014–2020 w okresie przejściowym – napisano w uzasadnieniu projektu.
Projekt wprowadza szereg zmian w m.in. prawie budowlanym, zasadach wymiany korespondencji i składania wniosków w ARiMR, prawie geologicznym i górniczym czy ustawie o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności.
NOWE DZIAŁANIE
Ustawa wprowadza m.in. podstawy prawne do wprowadzenia w życie nowego działania w ramach PROW. „Zarządzenia ryzykiem” pozwoli na ubezpieczenie przez rolników drobiu od ryzyka wystąpienia salmonelli. Obecnie znaczna część producentów drobiu nie posiada ubezpieczenia od tej choroby, a wprowadzenie możliwości refundacji im części składki powinno przyczynić się do ich zachęcenia tym rodzajem ubezpieczeń.
Z prognozy Komisji Europejskiej dotyczącej rozwoju unijnego rynku drobiu wynika, że w 2020 roku produkcja i konsumpcja w UE wzrośnie o 1%, a eksport i import obniżą się odpowiednio o 6 i 12%. Gorsze uwarunkowania unijnego eksportu stwarzają również mniej korzystne warunki dla polskich eksporterów.
Tymczasem Polska jest największym producentem drobiu w Europie. W 2019 r. w Polsce wyprodukowano prawie 2,6 mln t. mięsa drobiowego, z czego ponad połowa produkowana jest na eksport. Kraje UE są w 73% odbiorcami polskiego drobiu. Hamująco na poziom sprzedaży mogą oddziaływać niektóre ograniczenia związane z pandemią COVID- 19 oraz wciąż obowiązujące niektóre ograniczenia w imporcie z Polski związane z grypą ptaków (HPAI). - Dlatego niezbędnym jest wprowadzenie odpowiedniego mechanizmu wspierającego producentów drobiu i odpowiednie jego unormowanie w przepisach prawa- napisano w uzasadnieniu.
Tymczasem Polska jest największym producentem drobiu w Europie. W 2019 r. w Polsce wyprodukowano prawie 2,6 mln t. mięsa drobiowego, z czego ponad połowa produkowana jest na eksport. Kraje UE są w 73% odbiorcami polskiego drobiu. Hamująco na poziom sprzedaży mogą oddziaływać niektóre ograniczenia związane z pandemią COVID- 19 oraz wciąż obowiązujące niektóre ograniczenia w imporcie z Polski związane z grypą ptaków (HPAI). - Dlatego niezbędnym jest wprowadzenie odpowiedniego mechanizmu wspierającego producentów drobiu i odpowiednie jego unormowanie w przepisach prawa- napisano w uzasadnieniu.
PRZECIWDZIAŁANIE SUSZY
Rząd chce także rozwiązać problem skomplikowanych procedur uzyskiwania zgód na realizację prostych działań przeciwdziałających skutkom suszy na obszarach wiejskich, która zniechęca właścicieli gruntów rolnych do podejmowania działań w tym zakresie.
Stąd propozycja zmian w prawie budowlanym polegająca na uproszczeniu wymogów związanych z budową stawów i zbiorników wodnych. Obecnie, budowa stawu i zbiornika wodnego o powierzchni przekraczającej 1000 m2 wymaga uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę. MRiRW chce, aby stawy lub zbiorniki wodne o powierzchni przekraczającej 1000 m² i nieprzekraczającej 5000 m² i głębokości nieprzekraczającej 3 m, położone w całości na gruntach rolnych, byłyby wykonywane na podstawie zgłoszenia budowy.
Dzięki zastosowaniu procedury zgłoszenia budowy, właściwe organy administracji architektoniczno-budowlanej nadal będą posiadały informacje o planowanych działaniach. Dlatego też w uzasadnionych sytuacjach będą mogły wnieść sprzeciw lub nałożyć obowiązek uzyskania pozwolenia na wykonanie planowanego obiektu.
- Dotychczasowe doświadczenia wynikające z realizacji instrumentów wsparcia PROW 2014–2020 w obszarze gospodarki wodnej wskazują, że zgromadzenie wymaganej dokumentacji inwestycyjnej stanowi istotną barierę dla beneficjentów, utrudniającą skorzystanie z możliwości wsparcia. Dlatego proponowana zmiana ma na celu uproszczenie procedur związanych z procesem budowlanym małych stawów i zbiorników jednocześnie nie eliminując możliwości nadzoru ze strony właściwego organu administracji architektoniczno-budowlanej – przekonuje resort rolnictwa.
wk
Fot. Envato Elements
wk
Fot. Envato Elements