Odpowiedź: Według naszej oceny Czytelnik nie opisał wszystkich okoliczności tego zdarzenia – do którego nie powinno w ogóle dojść. Faktycznie doszło tutaj prawdopodobnie do nieprawidłowego użycia mechanizmu split payment, czyli dzielonej płatności. Co do zasady split payment może być stosowany wyłącznie pomiędzy czynnymi podatnikami VAT, a bank automatycznie zakłada subkonto VAT do rachunku prowadzonego w związku z działalnością gospodarczą (w tym także rolniczą). Nasz Czytelnik jest czynnym podatnikiem VAT (dla działalności pozarolniczej), zatem ma subkonto w banku.
Jednak dla działalności rolniczej Czytelnik nie występuje w obrocie gospodarczym jako czynny podatnik VAT. Prawo zastosowania split payment występuje wyłącznie po stronie nabywcy – to on decyduje przez komunikat przelewu o przelaniu VAT naliczonego na subkonto sprzedawcy. W omawianym przypadku z pewnością mamy do czynienia – delikatnie mówiąc – z pewną złośliwością ze strony nabywcy zboża, który z nieznanych powodów chciał wykorzystać split payment i dlatego wypełnił komunikat przelewu. Z pewnością bank nie zrobił tego automatycznie.
Z drugie...
Jesteś w strefie Premium
StoryEditor
Jak odzyskać VAT?
Pytanie: Jestem rolnikiem ryczałtowym i dodatkowo prowadzę jako VAT-owiec niewielki warsztat samochodowy. W grudniu ub.r. sprzedałem zboże do kurnika na fakturę VAT-RR. Po sprzedaży okazało się, że na moje konto wpłynęła tylko kwota netto, a zwrot zryczałtowany wpłynął na subkonto VAT i nie mogę tych środków odzyskać. Bank twierdzi, że jest to działanie automatyczne w systemie. Co mam w tej sytuacji zrobić?