Odpowiedź: Mamy tu do czynienia z dwoma sytuacjami prawnymi: uzyskanie kopii obcych faktur zakupu i sporządzeniem kopii własnych faktur sprzedaży.
- Gdy tzw. obca faktura ulegnie zniszczeniu albo zaginie, podatnik lub upoważniona przez niego do wystawiania faktur osoba trzecia wystawia ponownie fakturę zgodnie z danymi zawartymi w fakturze będącej w posiadaniu nabywcy. Duplikat faktury wydaje wystawca na wniosek nabywcy, przy czym przepisy prawa nie regulują formy takiego wniosku. Najlepiej wystąpić do sprzedawcy z wnioskiem na piśmie. Faktycznie, w sensie prawnym, wystawca ma obowiązek wystawienia duplikatu, przy czym obowiązkowymi elementami jest wyraz „Duplikat” oraz data jego wystawienia. Odliczanie VAT od duplikatu odbywa się na zasadach ogólnych, czyli za miesiąc (kwartał) dokonania transakcji lub w ciągu 2 następnych okresów rozliczeniowych.
- Gdy sprzedawca już nie istnieje – jeśli faktura została już rozliczona, wystarczy, dla celów dowodowych, sporządzić notę dokumentującą ten fakt wraz z np. zwrotką pisma od operatora pocztowego. A jeśli nabywca zagubił fakturę, a jeszcze jej nie rozliczył? Nie można uzyskać od nieistniejącego podmiotu...