Rolnicy zaniepokojeni brakiem wniosków o nowe dopłaty
W ostatnich dniach otrzymaliśmy od naszych Czytelników wiele listów maili oraz telefonów z prośbą o interwencję w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w sprawie wniosków o dopłaty na ten rok. Agencja przyjmuje je już od tygodnia, ale z informacji, które do nas dotarły wynika, że bardzo wielu rolników nie otrzymało jeszcze nowych, spersonalizowanych wniosków o przyznanie tegorocznych dopłat. To dziwne, bowiem azwyczaj docierały one do gospodarstw maksymalnie do końca lutego.
– Gdy osobiście próbowałem uzyskać informacje w ARiMR odpowiedziano mi tylko, że mam cierpliwie czekać wnioski są wysłane, a przygotowaniem wniosków i materiałów graficznych zajmują się firmy zewnętrzne – napisał do nas pan Robert.
Gdzie są wnioski? ARiMR odpowiada
Postanowiliśmy więc zapytać w Centrali ARiMR z czego wynikają opóźnienia w dostarczaniu rolnikom wniosków o przyznanie dopłat bezpośrednich na 2017 rok. Poniżej publikujemy odpowiedź, którą otrzymaliśmy z Biura Prasowego Agencji:
Przede wszystkim wyjaśniamy, że drukowaniem i dostarczeniem do Poczty Polskiej wniosków spersonalizowanych zajmuje się firma zewnętrzna wybrana w przetargu nieograniczonym. Z otrzymanych od niej dokumentów wynika, że do 15 marca 2017 r. włącznie zostały wydrukowane i dostarczone Poczcie Polskiej wnioski spersonalizowane dla wszystkich rolników, którzy we wnioskach o przyznanie płatności na rok 2016 zaznaczyli chęć otrzymania wniosku w wersji papierowej.
Należy przyjąć, że Poczta Polska jest w trakcie dostarczania dokumentów. Nie można jednak wykluczyć przypadków, takich jak np. zmiana miejsca zamieszkania wnioskodawcy, który nie powiadomił ARiMR o nowym adresie, lub ustanowienia pełnomocnika, co wiąże się z przesłaniem wniosku na jego adres. Rolnik, który nie otrzymał wniosku spersonalizowanego powinien o tym powiadomić Biuro Powiatowe Agencji.
Chcemy też poinformować, że w przypadku gdy Poczta Polska zwraca do Centrali ARiMR przesyłkę z wnioskiem spersonalizowanym z adnotacjami: adres nieaktualny, adresat wyprowadził się, adresat nieznany, adresat zmarł, nieaktualne dane pełnomocnika, nieaktualne dane reprezentanta, nieaktualne dane adresu do korespondencji, wówczas taka przesyłka wysyłana jest do właściwego Biura Powiatowego ARiMR. Po otrzymaniu przesyłki pracownik Biura Powiatowego podejmuje próbę skontaktowania się z rolnikiem, pełnomocnikiem czy ewentualnie spadkobiercą rolnika aby przekazać dokumenty.
Z wyrazami szacunku
Biuro Prasowe
Przyjmujemy wyjaśnienia ARiMR i zakładamy, że wnioski są w drodze. Jeżeli jednak w kolejnych dniach do Was nie dotrą, to może oznaczać, że problem jest poważniejszy. Będziemy wdzięczni za kolejne sygnały w tej sprawie. bcz, gi