Spis treści:
"Mój rower elektryczny" – założenia
"Mój rower elektryczny" – cele programu
"Mój rower elektryczny" – do kogo jest skierowany?
"Mój rower elektryczny" – terminy i sposób składania wniosków
"Mój rower elektryczny" – ile wyniesie dofinansowanie?
"Mój rower elektryczny" – jakie pojazdy obejmie dofinansowanie?
Projekt dofinansowania do rowerów elektrycznych został skierowany do konsultacji społecznych. Konsultacje potrwają do 18 lipca 2024 roku. "Mój rower elektryczny" to program, dzięki któremu więcej osób będzie mogło zaopatrzyć się w ekologiczne pojazdy na dwóch kółkach.
"Mój rower elektryczny" – założenia
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ma zamiar przeznaczyć duże kwoty z Funduszu Modernizacyjnego na zakup roweru elektrycznego, roweru elektrycznego cargo lub wózka rowerowego. Program miałby ruszyć w 2025 roku. Ta bezzwrotna forma dofinansowania ma objąć co najmniej 46 667 sztuk pojazdów. Budżet na ten cel wynosi 300 000 000 zł. Od 4 do 18 lipca 2024 roku trwają konsultacje dotyczące programu „Mój rower elektryczny”.
"Mój rower elektryczny" – cele programu
Wszystko po to, aby systematycznie obniżać zużycie paliw emisyjnych w transporcie, propagować dobre praktyki transportowe oraz zdrowy tryb życia – jednym słowem – wspierać kolejne proekologiczne postawy wśród obywateli polskich. W programie wskazano na:
- zmniejszenie emisji CO2 – co najmniej 83 139 Mg/rok,
- ograniczenie emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (PM10),
- ograniczenie emisji tlenków azotu.
"Mój rower elektryczny" – do kogo jest skierowany?
Program skierowany jest do osób fizycznych, jednostek samorządu terytorialnego i przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą związaną z transportem drogowym towarów, działalnością pocztową objętą obowiązkiem świadczenia usług powszechnych (operatora publicznego) lub z pozostałą działalnością pocztową i kurierską, a także z wypożyczaniem i dzierżawą sprzętu rekreacyjnego i sportowego.
"Mój rower elektryczny" – terminy i sposób składania wniosków
Nabór wniosków odbywać się będzie w trybie ciągłym w latach 2025-2029 lub do wyczerpania alokacji. Program realizowany będzie w latach 2025-2029.
"Mój rower elektryczny" – ile wyniesie dofinansowanie?
- na zakup roweru roweru elektrycznego będzie to do 50% kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż 5 tys. zł,
- na zakup zakupu roweru elektrycznego transportowego (cargo) oraz wózka rowerowego będzie to do 50% kosztów kwalifikowanych, lecz nie więcej niż 9 tys. zł.
Cena nabycia pojazdu powinna być wyszczególniona na fakturze VAT lub paragonie imiennym. Uwaga! Podatek od towarów i usług (VAT) jest kosztem kwalifikowanym wyłącznie w przypadku, jeżeli zakupiony pojazd nie będzie wykorzystywany do jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
"Mój rower elektryczny" – jakie pojazdy obejmie dofinansowanie?
Aby zdobyć dofinansowanie, pojazdy muszą spełniać jasne kryteria. Rower elektryczny to musi być nowy pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej, wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km. Program zakłada także dotację na rower elektryczny transportowy (cargo), który jest zbudowany lub przystosowany do przewozu towarów lub osób o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem. Może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h.
Przeczytaj także: Bon energetyczny w pigułce: progi dochodowe, stawki, terminy
W programie pojawia się także pojęcie wózka rowerowego – to nowy pojazd o szerokości powyżej 0,9 m przeznaczony do przewozu osób lub rzeczy poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem. Musi być on wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h.
Fot. envato elements
Źródło: gov.pl