
Ustawa w nowym brzmieniu wnosi zmiany w kompetencjach Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych. Uprawnienia dotyczące kontroli świeżych owoców i warzyw na etapie sprzedaży detalicznej konsumentowi przeniesione zostaną z IJHARS do Inspekcji Handlowej. Nowe przepisy regulują ponadto kwestie dotyczące kontroli handlowców owoców i warzyw, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej. Będą tu miały zastosowanie przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.
Główną zmianą na rynku chmielu jest uchylenie przepisów dotyczących prowadzenia urzędowych kontroli jednolitości odmianowej plantacji, zniesienie obowiązku przekazywania przez producentów zgłoszeń i prowadzenia ewidencji tych upraw przez WIJHARS. Nowym przepisem też wprowadzenie obowiązku zawierania pisemnych umów na każdą dostawę chmielu. Posiadanie takich umów przez producentów będzie jednym z warunków do podjęcia przez WIJHARS działań związanych z wydaniem certyfikatu na chmiel nieprzygotowany.
Zmiany wprowadzono także w ustawie z 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina. Polegają one na zastąpieniu rozporządzenia nr 1234/2007 odesłaniami do rozporządzenia 1308/2013 oraz podobnie w przypadku odniesienia do uchylonego rozporządzenia nr 1601/91, wskazano aktualnie obowiązujące rozporządzenie nr 251/2014. W nowej ustawie doprecyzowano również przepisy dotyczące kontroli i nadzoru produkcji oraz wprowadzania do obrotu wyrobów winiarskich mających chronioną nazwę pochodzenia lub chronione oznaczenie geograficzne.
Źródłó: IJHARS
bie