StoryEditor

A. Maliszewska o kryzysie na rynku mleka: Niesprzedane mleko może popłynąć parkingami przed sklepami

Agnieszka Maliszewska, dyrektor zarządzająca Polskiej Izby Mleka i wiceprzewodnicząca COGECA komentuje noworoczny kryzys na rynku mleka i zaznacza, że jedynymi beneficjentami w tej sytuacji są sieci handlowe. Czy UOKIK odpowie na apel?  
02.02.2023., 13:02h

O kryzysie na rynku mleka 

Agnieszka Maliszewska, ekspertka branży mleczarskiej i pomysłodawczyni Polskiej Izby Mleka opisała na LinkedIn obecną sytuację na rynku mleka i fakt, że trend spadkowy w skupie mleka, który rozpoczął się pod koniec ubiegłego roku, nadal postępuje.  

„Tylko nieliczni zdecydowali się na utrzymanie stawek, choć wiadomo, że obniżki cen w skupie są nieuniknione. Jeśli zakład/spółdzielnia ma przerwać ten kryzys musi obniżyć ceny.”

Ekspertka zauważa, że rosnące koszty produkcji i inflacja przyczyniają się do kryzysu.

„Przy tym wszystkim przedsiębiorstwa obserwują wzrastające niemal codziennie koszty produkcji. Rosną ceny energii (czekamy na decyzję rządu w zakresie stabilizacji cen); ceny paliwa, koszty pracy, ceny opakowań, eksport staje się coraz mniej opłacalny, ponieważ w podobnej sytuacji są dziś inne kraje. Do tego ogromna #inflacja, która czyni ten czas jeszcze trudniejszym. 

Wiele zakładów odnotowuje straty. Zaczął się potężny kryzys, o którym mówiło się od kilku miesięcy. Dziś to już #fakt”

Sieci handlowe jedynym beneficjentem kryzysu

Agnieszka Maliszewska w ostrych słowach komentuje działania sieci handlowych, które w jej ocenie są jedyną stroną, która w tej trudnej sytuacji nie jest poszkodowana, w przeciwieństwie do producentów, dostawców i konsumentów:

„A tu jeszcze nieustanna presja ze strony #sieci #handlowych, które wręcz w szalony sposób naciskają na dostawców, by obniżyli ceny swoich produktów. 

Czy my jako #konsumenci widzimy te obniżki w sklepach? #NIE !!! 

W czasie, kiedy koszty produkcji w zakładach i spółdzielniach mleczarskich wzrosły o 60-70 procent, branża tylko w 20 proc. przeniosła te koszty na konsumentów. 

A ile płacimy w sklepach? Codziennie więcej. Co to znaczy? JEDYNYM BENEFICJENTEM KRYZYSU SĄ SIECI HANDLOWE !!!”

UOKIK powinien skontrolować działania sieci handlowych

Ekspertka branży mleczarskiej zaapelowała też do prezesa UOKIK o podjęcie kontroli sieci handlowych.

„Zaczynam się zastanawiać, czy nie jest to próba świadomego niszczenia polskiego mleczarstwa? 

Apeluję do UOKiK o podjęcie działań sprawdzających, czy czasami nie jest tu nadużywana przewaga kontaktowa. Mam nadzieję, że Prezes Tomasz Chróstny zechce zagłębić się w temat. 

Rolnicy i spółdzielnie w tym czasie stanowią jedność i razem chcą przerwać ten #kryzys. A jak chcą to wykorzystać sieci? Opowiedz jest oczywista. #Spółdzielczość jest naszą mocną stroną. Nie zapominajcie o tym. 

Swój komentarz Maliszewska kończy ostrzeżeniem:

I mały apel - #Handlowcy z sieci, którzy tak chętnie wykorzystujecie moje wypowiedzi zapraszam do wnikliwej analizy tekstu, oby ze zrozumieniem i refleksją, to bo niesprzedane mleko może popłynąć parkingami przed waszymi sklepami. 

al na podst. LinkedIn/Agnieszka Maliszewska

fot. EnvatoElements

Aneta Lewandowska
Autor Artykułu:Aneta Lewandowska Redaktorka portalu topagrar.com, zootechnik, specjalistka w zakresie hodowli zwierząt
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
10. listopad 2024 12:22