O kryzysie na rynku mleka
Agnieszka Maliszewska, ekspertka branży mleczarskiej i pomysłodawczyni Polskiej Izby Mleka opisała na LinkedIn obecną sytuację na rynku mleka i fakt, że trend spadkowy w skupie mleka, który rozpoczął się pod koniec ubiegłego roku, nadal postępuje.
„Tylko nieliczni zdecydowali się na utrzymanie stawek, choć wiadomo, że obniżki cen w skupie są nieuniknione. Jeśli zakład/spółdzielnia ma przerwać ten kryzys musi obniżyć ceny.”
Ekspertka zauważa, że rosnące koszty produkcji i inflacja przyczyniają się do kryzysu.
„Przy tym wszystkim przedsiębiorstwa obserwują wzrastające niemal codziennie koszty produkcji. Rosną ceny energii (czekamy na decyzję rządu w zakresie stabilizacji cen); ceny paliwa, koszty pracy, ceny opakowań, eksport staje się coraz mniej opłacalny, ponieważ w podobnej sytuacji są dziś inne kraje. Do tego ogromna #inflacja, która czyni ten czas jeszcze trudniejszym.
Wiele zakładów odnotowuje straty. Zaczął się potężny kryzys, o którym mówiło się od kilku miesięcy. Dziś to już #fakt”
Sieci handlowe jedynym beneficjentem kryzysu
Agnieszka Maliszewska w ostrych słowach komentuje działania sieci handlowych, które w jej ocenie są jedyną stroną, która w tej trudnej sytuacji nie jest poszkodowana, w przeciwieństwie do producentów, dostawców i konsumentów:
„A tu jeszcze nieustanna presja ze strony #sieci #handlowych, które wręcz w szalony sposób naciskają na dostawców, by obniżyli ceny swoich produktów.
Czy my jako #konsumenci widzimy te obniżki w sklepach? #NIE !!!
W czasie, kiedy koszty produkcji w zakładach i spółdzielniach mleczarskich wzrosły o 60-70 procent, branża tylko w 20 proc. przeniosła te koszty na konsumentów.
A ile płacimy w sklepach? Codziennie więcej. Co to znaczy? JEDYNYM BENEFICJENTEM KRYZYSU SĄ SIECI HANDLOWE !!!”
UOKIK powinien skontrolować działania sieci handlowych
Ekspertka branży mleczarskiej zaapelowała też do prezesa UOKIK o podjęcie kontroli sieci handlowych.
„Zaczynam się zastanawiać, czy nie jest to próba świadomego niszczenia polskiego mleczarstwa?
Apeluję do UOKiK o podjęcie działań sprawdzających, czy czasami nie jest tu nadużywana przewaga kontaktowa. Mam nadzieję, że Prezes Tomasz Chróstny zechce zagłębić się w temat.
Rolnicy i spółdzielnie w tym czasie stanowią jedność i razem chcą przerwać ten #kryzys. A jak chcą to wykorzystać sieci? Opowiedz jest oczywista. #Spółdzielczość jest naszą mocną stroną. Nie zapominajcie o tym.
Czy nie uważacie, że to rozbój w biały dzień, że sieci handlowe widząc spadające ceny u rolników wymagają natychmiastowych obniżek cen w spółdzielniach? Może @UOKiKgovPL się tym zajmie? Czy to pomysł na zniszczenie polskiego mleczarstwa ? pic.twitter.com/w8y3Sqi1Y7
— AgnieszkaMaliszewska (@PolskaIzbaMleka) February 1, 2023
Swój komentarz Maliszewska kończy ostrzeżeniem:
I mały apel - #Handlowcy z sieci, którzy tak chętnie wykorzystujecie moje wypowiedzi zapraszam do wnikliwej analizy tekstu, oby ze zrozumieniem i refleksją, to bo niesprzedane mleko może popłynąć parkingami przed waszymi sklepami.
al na podst. LinkedIn/Agnieszka Maliszewska
fot. EnvatoElements