
W grudniu producenci mleka otrzymywali średnio 2,59 zł/l. W styczniu 2025 r., jak wynika z najnowszych danych Głównego Urzędu Statystycznego rolnicy w Polsce otrzymywali średnio 2,29 zł za litr mleka, co oznacza spadek miesiąc do miesiąca o 0,30 zł/l. Najwięcej w ubiegłym miesiącu płacono w woj. lubuskim i najmniej w woj. małopolskim. Ceny mleka rosły systematycznie od lipca 2024 (zobacz tabelę).
Zobacz co dzieje się na rynku mleka na świecie i w UE:
Jakie wyniki eksportu produktów mleczarskich?
Jak podaje KOWR, ze wstępnych danych Ministerstwa Finansów w 2024 r. wartość wywozu produktów mlecznych z Polski wyniosła blisko 3,6 mld EUR (15,4 mld zł) i była o około 9% wyższa niż w 2023 r. Zaimportowano produkty o wartości 1,9 mld EUR (8,0 mld zł), co stanowiło 8 proc. wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem.
- Dodatnie saldo obrotów handlowych artykułami mleczarskimi w 2024 r. ukształtowało się na poziomie 1,7 mld EUR (7,4 mld zł), o 9% wyższym niż rok wcześniej. Sprzedaż produktów mlecznych do krajów Unii Europejskiej wygenerowała 70% wpływów uzyskanych z eksportu (2,5 mld EUR, wzrost o 14% r/r) - podaje KOWR.
Kto kupuje polskie produkty mleczarskie?
Jak wynika z danych KOWR głównymi odbiorcami produktów mlecznych na rynku unijnym były:
- Niemcy (20% wartości – 717 mln EUR),
- Czechy (8% – 274 mln EUR),
- Rumunia (5% – 189 mln EUR),
- Niderlandy (4% – 160 mln EUR),
- Włochy (4% – 155 mln EUR).
Udział krajów pozaunijnych w wywozie produktów mlecznych z Polski stanowił 30%, przychody do krajów trzecich wyniosły 1,1 mld EUR i były o 3% mniejsze niż w 2023 r.
Najwięcej produktów mleczarskich trafiło na rynek:
- Algieria (5% – 194 mln EUR),
- Wielka Brytania (5% – 182 mln EUR),
- Ukraina (3% – 114 mln EUR),
- Chiny (2% – 63 mln EUR)
- Arabia Saudyjska (2% – 62 mln EUR).
Które produkty są najchętniej kupowane?
- Największe wpływy uzyskano z eksportu serów i twarogów (1,2 mld EUR), mleka płynnego i śmietany (684 mln EUR), lodów (405 mln EUR), mleka zagęszczonego i w proszku (403 mln EUR), masła i tłuszczów mlecznych (403 mln EUR) oraz jogurtów i napojów fermentowanych (244 mln EUR).
Prognozy na rynku mleka
– Mamy bardzo dużą nadwyżkę mleka, w związku z tym musimy wyeksportować ok. 30 proc. naszych produktów i szukać rynków eksportowych. Z drugiej strony jest olbrzymia konkurencja na świecie, jeżeli chodzi o producentów, głównie Nową Zelandię czy Stany Zjednoczone. Wiele krajów będzie samowystarczalnych, jeżeli chodzi o produkcję mleka, jak np. Chiny, w związku z tym należy oczekiwać, że ich popyt na nasze produkty będzie prawdopodobnie w przyszłości mniejszy – ocenia Marcin Hydzik, prezes ZPPM dla Newserii. Powstała strategia dla polskiego sektora mleczarskiego. Pisaliśmy o tym TUTAJ.
Jak podaje Newseria w ostatnich trzech dekadach wydajność mleczna wzrosła z 3200 do 7500 kg na krowę rocznie, a obecnie zbliża się do poziomów osiąganych w krajach o największej wydajności. Na skutek likwidacji małych gospodarstw oraz wzrostu wydajności średnia wielkość produkcji mleka w polskim gospodarstwie wzrosła w ciągu 30 lat 15-krotnie, do około 100 tys. l mleka rocznie na gospodarstwo. W porównaniu do wielkości produkcji najlepszych w swojej klasie gospodarstw produkcja wymaga jednak kolejnego wzrostu o co najmniej 5–10 razy. Umożliwi to uzyskanie takich dochodów, dzięki którym hodowla pozostanie atrakcyjnym zawodem. Również spełnienie przyszłych ograniczeń prawnych dotyczących ochrony środowiska, wprowadzanych zarówno na szczeblu krajowym, jak i na poziomie UE stanie się dla rolników coraz bardziej kosztowne. Będzie to opłacalne wyłącznie dla gospodarstw o wystarczającej skali.
Credit Agricole prognozuje, że na koniec 2025 r. ok. cena mleka wyniesie 250 zł/hl.
oprac. dkol na podst. GUS/KOWR/Newseria