Rynek chiński otwarty na Europę
Aktualnie Chińczycy skupiają się na polepszeniu jakości żywności i rozwoju branży rolno-spożywczej. Produkty z zewnątrz mogą wejść na rynek chiński, jednak problemem mogą okazać się pozataryfowe wewnątrz rynkowe standardy i przepisy – każdy kraj Unii Europejskiej musi negocjować handel samodzielnie.
Jako bardzo duży potencjalny rynek zbytu i jeden z największych importerów, Chiny są atrakcyjnym partnerem dla producentów mleka. Kupują przede wszystkim masło, odtłuszczonego i pełnotłuste mleko w proszku. Przewiduje się, że w ciągu kilkunastu lat wzrośnie zapotrzebowanie na mieszanki dla niemowląt oraz masła, jogurtu i innych produktów mleczarskich.
W jaki sposób Chińczycy kupują te produkty? Mleko kupowane jest przez internet i w sklepach z kawą, masło i śmietana najchętniej importowane są przez piekarnie, podobnie jak mleko zagęszczone, skondensowane oraz jogurty i mleko w proszku. Przemysł przetwórczy kupuje mleko i serwatki w proszku, koncentrat białek serwatkowych i ser cheddar.
Co Polska eksportuje do Chin?
Przede wszystkim serwatkę w proszku, mleko UHT 1% do 6% tłuszczu oraz odtłuszczone mleko w proszku. Chińczycy cenią polskie produkty mleczarskie za wysoką jakość i walory smakowe. Polska Izba Mleka prowadzi wiele działań promocyjnych na tym rynku.
Przedstawiciele PIM oprócz Chin odwiedzili także Japonię, Wietnam, Singapur, Indonezję, Arabię Saudyjską, Iran oraz Kanadę.
źródło i fot. Polska Izba Mleka