Przetarg na dzierżawę Terminalu Zbożowego, którego „przeznaczeniem będzie działalność eksploatacyjna, przeładunkowo-składowa w obrocie portowo–morskim ładunków suchych i płynnych pochodzenia roślinnego” został ogłoszony w październiku 2022 r.
Kto wygrał przetarg na Terminal Zbożowy?
Do przetargu stanęły cztery podmioty. Obecny dzierżawca czyli firma Mondry, wraz z Chemirolem oraz Agrolokiem, OT Port Gdynia, konsorcjum Szczecin Bulk Terminal, Tapini i Ribera, oraz firmy Speed, Astar, NTA i Tridente.
8 listopada 2023 r. a więc już po wyborach zarząd Portu Gdynia zdecydował, że przetarg wygrało konsorcjum:
- Szczecin Bulk Terminal sp. z o.o
- TAPINI sp. z o.o.
- RIBERA sp. z o.o.
Z konsorcjum zawarto przedwstępną umowę dzierżawy terminala do 2053 r.
Dzierżawca zaoferował minimalny roczny przeładunek na poziomie 2 mln ton.
Protesty rolników przyniosły skutek
Decyzja władz Portu Gdynia spotkała się z ostrą krytyką zarówno organizacji rolniczych jak i przedstawicieli nowego rządu.
Wskazywano, że do przetargu powinna stanąć Krajowa Grupa Spożywcza, a oddanie strategicznego agroportu w ręce firm powiązanych z globalnym handlem zbożami (grupa Vittera) jest niezgodne z interesem państwa.
Nowy zarząd – nowe decyzje
Nowo zarząd Portu Gdynia mógł zgodnie z przepisami unieważnić postępowanie lub wystąpić z wnioskiem do ministerstwa infrastruktury o wyrażenie zgody na zawarcie umowy z oferentem, który otrzymał drugi wynik w postępowaniu przetargowym. Ostatecznie podjęto decyzję o unieważnieniu postępowania na dzierżawę Terminalu Zbożowego. A to z kolei oznacza to, że cała procedura ruszy od początku.