Organizatorzy inicjatywy „Nie dla okrucieństwa wobec zwierząt i ich rzezi” wzywają Komisję do wprowadzenia zachęt do produkcji białek roślinnych, w tym w celu zastępowania mleka i jaj, oraz do produkcji mięsa hodowanego komórkowo. Organizatorzy wzywają również do zmniejszenia liczby zwierząt gospodarskich i stopniowego zamykania wszystkich gospodarstw hodowlanych.
STOP podrabianej żywności
Organizatorzy inicjatywy „Stop podrabianej żywności: miejsce pochodzenia na etykiecie” wzywają Komisję o przedstawienie wniosku mającego zapewnić europejskim konsumentom dostęp do przejrzystych informacji na temat nabywanej przez nich żywności spełniającej ich oczekiwania w zakresie jakości i zrównoważonego rozwoju. W inicjatywie wzywa się również do zapewnienia jasnego i wyraźnego oznaczania pochodzenia wszystkich produktów oraz do przestrzegania spójnych norm środowiskowych, zdrowotnych i pracowniczych mających zastosowanie na rynku wewnętrznym.
Obie europejskie inicjatywy obywatelskie spełniają formalne warunki określone w odpowiednich przepisach. Komisja uważa zatem, że są one prawnie dopuszczalne. Na tym etapie Komisja nie przeanalizowała wniosków pod względem merytorycznym.
Potrzeba poparcia miliona obywateli
Decyzja o zarejestrowaniu inicjatywy opiera się na prawnej analizie jej dopuszczalności na podstawie rozporządzenia w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej. Decyzja ta nie przesądza o prawnych ani politycznych wnioskach Komisji w sprawie tych inicjatyw, ani o ewentualnych działaniach, jakie podejmie ona, jeżeli którakolwiek z tych inicjatyw uzyska niezbędne poparcie co najmniej miliona obywateli Unii.
Treść inicjatyw wyraża jedynie poglądy grupy organizatorów i w żaden sposób nie może być rozumiana jako odzwierciedlenie poglądów Komisji.
Dalsze działania
Od momentu zarejestrowania inicjatywy jej organizatorzy mają sześć miesięcy na rozpoczęcie zbierania podpisów. Jeżeli w ciągu roku europejską inicjatywę obywatelską poprze co najmniej milion osób z co najmniej siedmiu państw członkowskich, przy spełnieniu wymogów minimalnej liczby sygnatariuszy z poszczególnych państw, Komisja będzie musiała zareagować. Komisja będzie musiała zadecydować, czy podejmie działania w odpowiedzi na wniosek, czy też ich nie podejmie, i w obu wypadkach będzie zobowiązana przedstawić uzasadnienie.
Europejska inicjatywa - co to takiego?
Europejska inicjatywa obywatelska została wprowadzona Traktatem z Lizbony jako mechanizm, przy pomocy którego obywatele mogą kształtować politykę. Oficjalnie wprowadzono ją w kwietniu 2012 r. Formalna rejestracja europejskiej inicjatywy obywatelskiej otwiera procedurę, w ramach której milion obywateli z co najmniej siedmiu państw członkowskich UE może zwrócić się do Komisji Europejskiej o przedłożenie wniosków ustawodawczych w dziedzinach, w których posiada ona takie uprawnienia. Warunki dopuszczalności są następujące:
1) proponowane działanie nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji w zakresie przedkładania wniosku dotyczącego aktu prawnego,
2) nie jest ono oczywistym nadużyciem, nie jest w sposób oczywisty niepoważne, uciążliwe ani sprzeczne z wartościami Unii.
Od wprowadzenia europejskiej inicjatywy obywatelskiej Komisja zarejestrowała do tej pory 116 inicjatyw.