Dość ożywiony jest aktualnie ruch eksportowy przez polskie porty. Październik może zakończyć się wysyłką ponad 200 tys. ton. W Gdyni kończy się załadunek 24-tysięcznika natomiast z portu Szczecin–Świnoujście wysłano już statki z 58 tys. ton do Arabii Saudyjskiej i 44 tys. ton do Kenii. Aktualnie zaczęto ładować 55 tys. ton na kolejnego panamaxa, którego załadunek może się skończyć już w listopadzie. Na kolejne tygodnie planowane są następne duże jednostki tym razem do Turcji i ponownie do Arabii Saudyjskiej, dlatego w listopadzie spodziewane są podobne ilości eksportu.
Polska pszenica konkuruje z ukraińską, francuską i rumuńską, z których to krajów ostatnio 235 tys. ton łącznie zakupił Egipt. Ceny w tym przetargu kształtowały się w zakresie 214-221 USD/t FOB (czyli 820-847 zł/t) załadowanej na statek pszenicy. Ze swoją ofertą w tym przetargu nie zmieściła się Rosja, gdyż oczekiwania cenowe rosyjskich eksporterów wzrosły wraz ze wzrostem cen na Matifie do 180 euro/t.
W polskich portach za pszenicę konsumpcyjną o zawartości 12,5% białka, dostarczoną w listopadzie płaci się aktualnie 745-750 zł/t.
Eksport psze...