Sporo podczas Giełdy mówiliśmy o sytuacji na rynku i jakie są prognozy. Ważnym elementem układanki rynkowej jest także logistyka i transport zbóż, ponieważ w ostatnich miesiącach łańcuchy transportowe zostały mocno zachwiane i się zmieniły. Jak zatem w tej chwili wygląda sytuacja na świecie, jeżeli chodzi o przepływy, logistykę i transport zbóż nie tylko z Ukrainy do Europy, ale pomiędzy innymi krajami?
- Jeżeli mówimy o transporcie na świecie, to zboża transportuje się przede wszystkim statkami, ale wpływ na koszt frachtu mają dwa czynniki: cena ropy naftowej i podaż statków, która się zwiększa z powodu panującej sytuacji kryzysowej. Ceny ropy naftowej również wzrastają. Koszt frachtów w tej chwili jest prawdopodobnie historycznie wysoki, co nie sprzyja niesieniu pomocy krajom importującym zboża. Tak wygląda ogólna sytuacja w transporcie. Jeżeli chodzi o sytuację dotyczącą Polski i Ukrainy, to po wybuchu wojny Ukraina została odcięta od swoich portów, przez które eksportowała bardzo duże ilości zbóż i znalazła się w sytuacji, gdzie ma około 25 milionów ton zbóż, które chciałaby w jakiś sposób wyeksportować, a następne zbior...