StoryEditor

Konsorcjum, które dwa razy wygrało przetarg na dzierżawę Terminalu Zbożowego w Gdyni apeluje do rządu

Konsorcjium, które wygrało dwa kolejne przetargi o wieloletnią dzierżawę Terminalu zbożowego w Gdynii wciąż nie m ajasności kiedy zostanie dopuszczone do portu i dopomina się umożliwienia przejęcia terminala celem realizacji zaoferowanych w trakcie przetargu inwestycji.

16.01.2025., 17:00h

Przetarg na dzierżawę Terminalu Zbożowego w porcie w Gdyni odbywał się dwukrotnie za starego i obecnego rządu. W obydwu postępowaniach przetargowych pierwsze miejsce zajęło Konsorcjum firm Szczecin Bulk Terminal Sp. z o.o., Tapini Sp. z o.o. i Ribera Sp. z o.o.

W nadesłanym do naszej redakcji w dniu 16.01.2025 r. otwartym oświadczeniu do Polskiego rządu przedstawiciele Konsorcjum przypominają o wciąż trwającym, a w zasadzie ciągle zawieszonym procesie przekazania dawnego Bałtyckiego Terminala Zbożowego, który mógłby już być wykorzystywany w eksporcie zbóż, a zadeklarowane w ofercie inwestycje nabrały by tempa.

Choć trzeba też wspomnieć, że dotychczasowy dzierżawca firma Mondry Sp. z o.o. wciąż obsługuje bieżący eksport z tego terminala. W tym sezonie dotychczas intensywność załadunków portowych polskiego zboża we wszystkich terminalach jest zdecydowanie mniejsza niż miało to miejsce w sezonie 2023/24.

Przeanalizujmy najpierw fakty dotyczące obydwu przetargów

W roku 2023, firmy Szczecin Bulk Terminal Sp. z o.o. (SBT), Tapini Sp. z o.o. i Ribera Sp. z o.o., dalej nazywane "Konsorcjum", wygrały przetarg na dzierżawę Bałtyckiego Terminalu Zbożowego Sp. z o.o. (BTZ), terminalu do przeładunku towarów masowych w porcie w Gdyni.

Konsorcjum zawarło przedwstępną umowę dzierżawy z Zarządem Portu. W marcu 2024 r. Minister odmówił zgody ze względu na nieuzasadnione obawy dotyczące bezpieczeństwa narodowego, a w kwietniu Zarząd Portu anulował przetarg. W następstwie Zarząd Portu ogłosił nowy proces przetargowy, na niemal dokładnie takich samych warunkach jak pierwszy przetarg.

Według informacji od przedstawiciela Konsorcjum, złożyło ono skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, zaskarżając decyzję Ministra o odmowie wydania zgody. Sprawa ta została odrzucona (bez otwartej rozprawy) na podstawie braku interesu prawnego konsorcjum w tej sprawie.

Konsorcjum złożyło również pozew przeciwko Zarządowi Portu w gdańskim sądzie, domagając się wyegzekwowania przedwstępnej umowy dzierżawy i żądając zakazania drugiego przetargu. Wniosek o wydanie zakazu został odrzucony po tym, jak sąd w Warszawie orzekł na niekorzyść konsorcjum, ale główny pozew pozostaje w toku. Konsorcjum złożyło skargi do Komisji Europejskiej i polskiego Centrum Unijnych Projektów Transportowych w związku z możliwymi nieprawidłowościami w wydatkowaniu funduszy unijnych, które zostały wykorzystane na modernizację Portu Gdynia. Skargi te są obecnie rozpatrywane i pozostają w toku.

Ogłoszono jednak kolejny przetarg i w listopadzie 2024 r. konsorcjum wygrało przetarg po raz drugi. – Od tego czasu tymczasowa umowa dzierżawy z dotychczasowym operatorem została przedłużona bez wyjaśnienia i z możliwym naruszeniem zasad przetargu. Obecnie mamy do czynienia z szeregiem opóźnień w zakresie postępu w naszej dzierżawie – czytamy w oświadczeniu przedstawiciela Konsorcjum.

O Konsorcjum

Konsorcjum jest wspólnym przedsięwzięciem CM Holdings A/S (Copenhagen Merchants) i naszego wieloletniego partnera strategicznego, Viterra Ltd (Viterra).

Tym bardziej warto zapoznać się z treścią oświadczenia, ale najpierw lepiej poznać firmy stanowiące konsorcjum i zadeklarowane przez nie wartości.

Copenhagen Merchants Group o sobie

W Copenhagen Merchants łączymy punkty w międzynarodowym handlu towarami poprzez pośrednictwo, spedycję, logistykę i operacje terminalowe. Nasza rodzinna firma w drugim pokoleniu zapewnia stabilność na niestabilnych rynkach, a nasze doświadczenie pomaga kupującym i sprzedającym zarządzać ryzykiem cenowym i zabezpieczać transakcje. Od analizy rynku po zintegrowane rozwiązania wysyłkowe i logistyczne, zapewniamy płynne wsparcie w całym procesie handlowym.

O firmie Viterra

W firmie Viterra wierzymy w siłę związków. Nasza wiodąca na świecie sieć rolnicza łączy producentów z konsumentami dzięki zrównoważonym, identyfikowalnym i kontrolowanym pod względem jakości produktom rolnym. Z ponad 16 000 utalentowanych pracowników działających w 37 krajach, nasza strategiczna sieć magazynów rolniczych, przetwórstwa i transportu pozwala nam oferować innowacyjne rozwiązania i otwierać ścieżki dla naszych klientów, tworząc udane partnerstwa, które są trwałe. Razem jesteśmy silniejsi i osiągamy więcej.

Konsorcjum chce działać w porcie

Oczekiwania przedstawiciela Konsorcjum zawarte w nadesłanym oświadczeniu, zamieszczamy poniżej bez redakcyjnych zmian.

Stanowisko Copenhagen Merchants Group w sprawie opóźnień w realizacji przetargu na długoterminową dzierżawę i kontrolę operacyjną Bałtyckiego Terminalu Zbożowego:

 

  • Copenhagen Merchants Group jest wiodącym, prywatnym, europejskim operatorem terminali ładunków masowych i jednym z największych na świecie niezależnych brokerów w branży rolniczej. Jesteśmy obecni w Polsce od ponad 20 lat, a od ponad 10 lat posiadamy terminal w Gdańsku (wraz z Malteurop Polska, częścią francuskiej firmy Vivescia) i Viterra Szczecin (część Grupy Viterra). Utrzymujemy silne, długotrwałe relacje ze wszystkimi najważniejszymi firmami eksportowymi.
  • Nasze połączone doświadczenie z firmą Viterra oraz dostęp do ponad 125 krajów docelowych na całym świecie sprawiają, że jesteśmy idealnym kandydatem do wykorzystania prawdziwego potencjału Portu Gdynia jako światowej klasy, w pełni zintegrowanego obiektu importowo-eksportowego, umacniającego pozycję Polski jako kluczowego dostawcy produktów rolnych dla klientów na całym świecie.
  • Nasza oferta obejmuje zobowiązanie do zainwestowania ponad 200 mln zł w szereg strategicznych modernizacji w BTZ w ciągu trzech lat.
  • Planowane modernizacje obejmują dodanie dwóch linii kolejowych w celu zwiększenia wydajności operacyjnej i zmniejszenia ruchu lokalnego, zwiększenie pojemności magazynowej na miejscu do 200 000 ton metrycznych (MT) oraz szereg modernizacji technicznych w celu poprawy wpływu terminalu na środowisko. Oczekuje się, że inwestycja zwiększy przepustowość portu o 4 mln ton rocznie, zwiększając całkowitą roczną przepustowość portów morskich w Polsce do ponad 8 mln ton.
  • Po kilkukrotnym rozstrzygnięciu przetargu, zarówno na korzyść obecnych operatorów, jak i Zarząd Morskiego Portu Gdynia z całą pewnością popiera nasze stanowisko jako najlepszego kandydata do przejęcia zarządzania operacyjnego nad terminalem.
  • Od czasu wygrania przetargu wielokrotnie doświadczamy nieuzasadnionych opóźnień w realizacji umowy dzierżawy, a nasze wysiłki na rzecz współpracy z polskimi ministrami i odpowiednimi władzami nie są odwzajemniane.
  • Pomimo kilku przetargów ogłoszonych przez polskie władze portowe, na przykład w Gdyni i Gdańsku, zmiany w rządzie, wybory prezydenckie i porozumienia bez podjęcia działań oznaczały, że nie zmaterializowały się żadne inwestycje ani ulepszenia, pozostawiając Polskę z poważnym brakiem prawdziwie wydajnych operacji terminalowych, niezdolnych do zaspokojenia potrzeb branży.
  • Opóźnienia te odbywają się kosztem nie tylko polskiego rolnictwa, ale i całej polskiej gospodarki. Inicjowanie, rozstrzyganie, a następnie nieprzestrzeganie wyników uczciwego przetargu podważa wiarygodność polskich projektów inwestycyjnych i grozi zmniejszonym zainteresowaniem inwestorów zagranicznych udziałem w polskich projektach inwestycyjnych w przyszłości.
  • Oprócz tego warto zauważyć, że Polska jest obecnie największym odbiorcą funduszy unijnych spośród wszystkich członków, których celem jest wspieranie inwestycji w polską infrastrukturę, technologie odnawialne, rolnictwo i działalność morską. Jako członek UE i beneficjent takich funduszy, polski rząd ma obowiązek zapewnienia uczciwych i przejrzystych procedur przetargowych.
  • Zwracamy się z pilnym apelem do polskiego rządu i odpowiednich władz, aby nie dopuścić do dalszego utrzymywania się tej sytuacji, aby wspierać rolników w dotarciu na światowe rynki, wspierać przejście na rozwiązania oparte na energii odnawialnej, wspierać rozwój wydajnej infrastruktury portowej, aby zapewnić Polsce pozytywny zwrot z inwestycji dla europejskich i polskich firm.
  • Jesteśmy gotowi i czekamy na współpracę ze wszystkimi stronami, aby rozstrzygnąć tę kwestię i ostatecznie rozpocząć naszą inwestycję bez dalszej zwłoki.

Do trzech razy sztuka? Czy kończymy tę farsę?

Może ten artykuł spowoduje, że wokół Terminala Zbożowego w Gdyni zacznie się wreszcie coś dziać, bo niewątpliwie Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA ma z tym spory problem do rozwiązania. A my przyglądamy się temu kolejny już rok, opisując toczącą się batalię, a inwestycji w porcie jak nie było, tak nie ma.

Juliusz Urban
Autor Artykułu:Juliusz Urbanekspert ds. rynku zbóż top agrar Polska, doktor agronomii UP i absolwent MBA UE we Wrocławiu, wiele lat zarządzał skupem u dużego dystrybutora, był prezesem firmy przetwórstwa rzepaku, miał także własną firmę brokerską.
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
16. styczeń 2025 19:15