Przetarg na dzierżawę Terminalu Zbożowego w porcie w Gdyni odbywał się dwukrotnie za starego i obecnego rządu. W obydwu postępowaniach przetargowych pierwsze miejsce zajęło Konsorcjum firm Szczecin Bulk Terminal Sp. z o.o., Tapini Sp. z o.o. i Ribera Sp. z o.o.
W nadesłanym do naszej redakcji w dniu 16.01.2025 r. otwartym oświadczeniu do Polskiego rządu przedstawiciele Konsorcjum przypominają o wciąż trwającym, a w zasadzie ciągle zawieszonym procesie przekazania dawnego Bałtyckiego Terminala Zbożowego, który mógłby już być wykorzystywany w eksporcie zbóż, a zadeklarowane w ofercie inwestycje nabrały by tempa.
Choć trzeba też wspomnieć, że dotychczasowy dzierżawca firma Mondry Sp. z o.o. wciąż obsługuje bieżący eksport z tego terminala. W tym sezonie dotychczas intensywność załadunków portowych polskiego zboża we wszystkich terminalach jest zdecydowanie mniejsza niż miało to miejsce w sezonie 2023/24.
Przeanalizujmy najpierw fakty dotyczące obydwu przetargów
W roku 2023, firmy Szczecin Bulk Terminal Sp. z o.o. (SBT), Tapini Sp. z o.o. i Ribera Sp. z o.o., dalej nazywane "Konsorcjum", wygrały przetarg na dzierżawę Bałtyckiego Terminalu Zbożowego Sp. z o.o. (BTZ), terminalu do przeładunku towarów masowych w porcie w Gdyni.
Konsorcjum zawarło przedwstępną umowę dzierżawy z Zarządem Portu. W marcu 2024 r. Minister odmówił zgody ze względu na nieuzasadnione obawy dotyczące bezpieczeństwa narodowego, a w kwietniu Zarząd Portu anulował przetarg. W następstwie Zarząd Portu ogłosił nowy proces przetargowy, na niemal dokładnie takich samych warunkach jak pierwszy przetarg.
Według informacji od przedstawiciela Konsorcjum, złożyło ono skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, zaskarżając decyzję Ministra o odmowie wydania zgody. Sprawa ta została odrzucona (bez otwartej rozprawy) na podstawie braku interesu prawnego konsorcjum w tej sprawie.
Konsorcjum złożyło również pozew przeciwko Zarządowi Portu w gdańskim sądzie, domagając się wyegzekwowania przedwstępnej umowy dzierżawy i żądając zakazania drugiego przetargu. Wniosek o wydanie zakazu został odrzucony po tym, jak sąd w Warszawie orzekł na niekorzyść konsorcjum, ale główny pozew pozostaje w toku. Konsorcjum złożyło skargi do Komisji Europejskiej i polskiego Centrum Unijnych Projektów Transportowych w związku z możliwymi nieprawidłowościami w wydatkowaniu funduszy unijnych, które zostały wykorzystane na modernizację Portu Gdynia. Skargi te są obecnie rozpatrywane i pozostają w toku.
Ogłoszono jednak kolejny przetarg i w listopadzie 2024 r. konsorcjum wygrało przetarg po raz drugi. – Od tego czasu tymczasowa umowa dzierżawy z dotychczasowym operatorem została przedłużona bez wyjaśnienia i z możliwym naruszeniem zasad przetargu. Obecnie mamy do czynienia z szeregiem opóźnień w zakresie postępu w naszej dzierżawie – czytamy w oświadczeniu przedstawiciela Konsorcjum.
O Konsorcjum
Konsorcjum jest wspólnym przedsięwzięciem CM Holdings A/S (Copenhagen Merchants) i naszego wieloletniego partnera strategicznego, Viterra Ltd (Viterra).
Tym bardziej warto zapoznać się z treścią oświadczenia, ale najpierw lepiej poznać firmy stanowiące konsorcjum i zadeklarowane przez nie wartości.
Copenhagen Merchants Group o sobie
W Copenhagen Merchants łączymy punkty w międzynarodowym handlu towarami poprzez pośrednictwo, spedycję, logistykę i operacje terminalowe. Nasza rodzinna firma w drugim pokoleniu zapewnia stabilność na niestabilnych rynkach, a nasze doświadczenie pomaga kupującym i sprzedającym zarządzać ryzykiem cenowym i zabezpieczać transakcje. Od analizy rynku po zintegrowane rozwiązania wysyłkowe i logistyczne, zapewniamy płynne wsparcie w całym procesie handlowym.
O firmie Viterra
W firmie Viterra wierzymy w siłę związków. Nasza wiodąca na świecie sieć rolnicza łączy producentów z konsumentami dzięki zrównoważonym, identyfikowalnym i kontrolowanym pod względem jakości produktom rolnym. Z ponad 16 000 utalentowanych pracowników działających w 37 krajach, nasza strategiczna sieć magazynów rolniczych, przetwórstwa i transportu pozwala nam oferować innowacyjne rozwiązania i otwierać ścieżki dla naszych klientów, tworząc udane partnerstwa, które są trwałe. Razem jesteśmy silniejsi i osiągamy więcej.
Konsorcjum chce działać w porcie
Oczekiwania przedstawiciela Konsorcjum zawarte w nadesłanym oświadczeniu, zamieszczamy poniżej bez redakcyjnych zmian.
Do trzech razy sztuka? Czy kończymy tę farsę?
Może ten artykuł spowoduje, że wokół Terminala Zbożowego w Gdyni zacznie się wreszcie coś dziać, bo niewątpliwie Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA ma z tym spory problem do rozwiązania. A my przyglądamy się temu kolejny już rok, opisując toczącą się batalię, a inwestycji w porcie jak nie było, tak nie ma.