Proces weryfikacji firm starających się o wieloletnia dzierżawę terminala zbożowego w Gdyni opierał się na kilku ważnych aspektach, w tym pod kątem nie zalegania z podatkami, opłatami i składkami z tytułu ubezpieczeń społecznych, a także oczekiwał złożenia opisu planowanej działalności wraz z koncepcją modernizacji. Weryfikacją realności takich zamierzeń ma być potwierdzony fakt posiadania przez Dzierżawcę środków finansowych lub zdolności kredytowej w wysokości min. 100 mln zł.
Na pierwszym etapie przetargu Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA weryfikował potencjalnych uczestników m.in. po kątem doświadczenia w prowadzeniu przedmiotowej działalności, a w szczególności:
- w zakresie prowadzenia działalności przeładunkowej lub w transporcie, logistyce czy spedycji w zakresie obrotu zbożami
- zarządzania i eksploatowania wydzieloną infrastrukturą morską lub lądową do przeładunków lub przechowywania 400 tys. t zbóż w jednej lokalizacji (miejscowości)
- w okresie 3 następujących po sobie lat, lub gdy firma funkcjonuje krócej, to w czasie jej działalności przeładunków zbóż w ilości min 400 tys. t w jednej lokalizacji (miejscowości)