W ostatnim czasie infrastruktura kolejowa ukraińskiego portu w Czarnomorsku, kluczowego punktu dla transportu zboża w Ukrainie, została uszkodzona w wyniku rosyjskich ataków. W odpowiedzi na to Ukrzaliznytsia przekierowuje około 1400 wagonów ze zbożem do alternatywnych portów, aby zapewnić utrzymanie ciągłości dostaw.
Zobacz też: USDA znów większe zbiory, ale mniejsze zapasy
- 15 kwietnia rano około 1400 wagonów z ładunkiem zmierzało do portu w Czarnomorsku, a ładunek jest obecnie przekierowywany do innych portów – zauważył Walerij Tkaczow, zastępca dyrektora Departamentu Prac Handlowych Ukrzaliznytsia, największego przewoźnika w Ukrainie.
Średnia dzienna ilość wagonów rozładowanych w portach Wielkiej Odessy wynosiła 1252, z tygodniowym spadkiem o 578 sztuk.
Tymczasowe wstrzymanie przeładunków w Czarnomorsku
Z powodu ataków na port w Czarnomorsku nastąpiło tymczasowe wstrzymanie przeładunków, co wpłynęło na kumulację wagonów kolejowych na węzłach kolejowych. Jak podkreślił przedstawiciel ukraińskiego przewoźnika kolejowego, doszło nawet do porzucenie trzech wagonów z winy odbiorcy. W rezultacie ładunki są przekierowywane do innych portów, a kolejka wagonów ze zbożem w kierunku portu Izmail wzrosła o 486 jednostek.
- W ciągu tygodnia nieprzyjaciel przeprowadził kilka ataków rakietowych na przyportową infrastrukturę kolejową portu w Czarnomorsku. Obecnie eksperci badają stopień zniszczeń/uszkodzeń infrastruktury kolejowej. Wprowadzono czasowo konwencyjny zakaz przeładunków do portu w Czarnomorsku, trwają prace nad przywróceniem infrastruktury kolejowej portu – dodał Walerij Tkaczow.
Napięcia wokół bezpiecznej żeglugi na Morzu Czarnym
W kontekście bezpieczeństwa żeglugi na Morzu Czarnym prezydent Turcji Recep Tayyip Erdogan miał ogłosić porozumienie między Ukrainą a Rosją. Jednak według danych agencji Reuters Kijów wycofał się z negocjacji w ostatniej chwili, nie podając przyczyn tej decyzji. Umowa miała zapewnić bezpieczeństwo i swobodny przepływ statków handlowych na Morzu Czarnym z zastrzeżeniem, że strony nie będą atakować statków z pustymi ładowniami lub przewożących wyłącznie ładunek niemilitarny.
Mkh na podst. Rail.insider, Reuters