Jak informuje dziennik „Rzeczpospolita” kolejny przetarg ma zostać ogłoszony jeszcze w maju i rozstrzygnięty do końca roku.
Przedwstępna umowa dzierżawy
8 listopada 2023 r., a więc już po wyborach, zarząd Portu Gdynia zdecydował, że przetarg na dzierżawę Terminalu Zbożowego, którego „przeznaczeniem będzie działalność eksploatacyjna, przeładunkowo-składowa w obrocie portowo–morskim ładunków suchych i płynnych pochodzenia roślinnego” wygrało konsorcjum:
- Szczecin Bulk Terminal sp. z o.o
- TAPINI sp. z o.o.
- RIBERA sp. z o.o.
Z konsorcjum zawarto przedwstępną umowę dzierżawy terminala do 2053 r. a dzierżawca zaoferował minimalny roczny przeładunek na poziomie 2 mln ton.
Krytyka decyzji poprzedniego Zarządu
Decyzja władz Portu Gdynia spotkała się z ostrą krytyką zarówno organizacji rolniczych jak i przedstawicieli nowego rządu.
– Nie było żadnych przeszkód, aby podmiot Skarbu Państwa np. Krajowa Grupa Spożywcza wzięła udział w tym przetargu. Krajowa Grupa Spożywcza nie wzięła udziału w tym postępowaniu – mówił w lutym wiceminister Arkadiusz Marchewka, który przypomniał, że pomimo rozstrzygnięcia przetargu do zawarcia umowy potrzebna jest zgoda ministra infrastruktury. Ale także opinia Rady Nadzorczej oraz zgoda Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy.
Tymczasem Grzegorz Sobczyński, członek zarządu Viterra Polska (firmy stojącej za zwycięskim konsorcjum) napisał w komentarzu dla „Rzeczpospolitej": Model biznesowy terminala, który chcemy stworzyć w Gdyni, będzie miał charakter publiczny, co oznacza, że będzie dostępny dla każdego podmiotu zainteresowanego przeładunkiem.
Zdaniem Viterra, szum medialny wokół przetargu na terminal zbożowy w Gdyni miał charakter wyłącznie biznesowy.
W maju nowy przetarg?
W efekcie nowy Zarząd Portu Gdynia zdecydował o unieważnieniu przetargu. Ale jak donosi dziennik Rzeczpospolita, w maju zostanie rozpisany nowy przetarg. Do jego rozstrzygnięcia Gdynia będzie współpracowała z dotychczasowym operatorem spółką Mondry, firmą, która zajęła drugie miejsce w przetargu. Słyszymy obecnie, że objęciem terminala zainteresowana jest także Krajowa Grupa Spożywcza.
Polski potencjał eksportowy
Z danych ministerstwa infrastruktury wynika, że zdolności przeładunkowe 4 największych polskich portów, czyli Gdańska, Gdyni, Szczecina i Świnoujścia, wynoszą ok. 12 mln t.
Z czego:
- Gdańsk - 3,275 mln t,
- Gdynia - 4,620 mln t.
- Szczecin i Świnoujście - 4 mln. t.
Sam terminal Zbożowy w Gdyni, jeszcze przed zaplanowanymi przez ewentualnych inwestorów, przyszłych dzierżawców, jest w stanie rocznie przeładować 1 mln t zbóż, rzepaku i śruty.