Bezpośrednim powodem podjęcia inicjatywy legislacyjnej jest zagrożenie wygaśnięcia dotychczas obowiązującego podziału Polski na obwody łowieckie i obowiązujących umów dzierżawy obwodów łowieckich przed dokonaniem przez sejmiki województw nowego podziału województw na obwody łowieckie i przeprowadzeniem procedury związanej z wydzierżawieniem lub przekazaniem w zarząd obwodów łowieckich.
Sejmiki i powiaty a prawo łowieckie
Ostatnia nowelizacja ustawy Prawo Łowieckie z 20 grudnia zeszłego roku zobowiązała sejmiki województw do dokonania takiego podziału do 31 marca 2021 r. Po tej dacie tracił ważność dotychczasowy podział. Problem w tym, że niektóre sejmiki sygnalizowały, że nie zdążą na czas dokonać takich uchwał. A to mogło doprowadzić do paraliżu działań myśliwych.
Do końca stycznia 2021 r. uchwały w sprawie podziału województw na obwody łowieckie podjęto jedynie w siedmiu województwach: opolskim, lubuskim, dolnośląskim, warmińsko-mazurskim, pomorskim, podkarpackim oraz świętokrzyskim.
- Utrata ważności obowiązującego podziału województw na obwody łowieckie, przy równoczesnym braku możliwości ponownego ich wydzierżawienia związanego z niedokonaniem nowego podziału województw na obwody łowieckie doprowadzi do sytuacji, w której na części terytorium Rzeczypospolitej Polskiej niemożliwe będzie prowadzenie szeroko pojętej gospodarki łowieckiej – czytamy w uzasadnieniu projektu ustawy.
Dlatego wnioskodawcy zaproponowali, aby sejmiki mogły do 31 grudnia 2021 r. dokonać podziału województw na obwody łowieckie. Dzięki temu dzierżawcy obwodów łowieckich będą mieli więcej czasu niezbędnego do przejścia procedury związanej z wydzierżawianiem obwodów łowieckich oraz zawarcie umów dzierżawy przed rozpoczęciem kolejnego łowieckiego roku gospodarczego 2022/2023.
Nowelizacja potrzebna od zaraz!
Dlatego głównym celem nowelizacji jest zapewnienie ciągłości prowadzenia:
• szacowania szkód łowieckich w uprawach i płodach rolnych,
• wypłaty należnych z tego tytułu odszkodowań,
• działań na rzecz walki z afrykańskim pomorem świń.
Dla zobrazowania skali zagrożenia wystarczy wskazać, że w łowieckim roku gospodarczym 2019/2020 w okresie od 1 kwietnia 2019 r. do 31 marca 2020 r. myśliwi pozyskali na terytorium Polski 412 784 dzików. Zaniechanie prowadzenia odstrzału dzików w kolejnym łowieckim roku gospodarczym, przy założeniu, że pozyskanie dzików byłoby takie same jak w łowieckim roku gospodarczym 2019/2020, mogłoby skutkować wzrostem populacji dzików o ponad 1 mln. osobników (przy uwzględnieniu przyrostu zrealizowanego na poziomie 150% stanu wiosennego populacji).
- Tak duży, niekontrolowany wzrost populacji dzików może istotnie zwiększyć dynamikę rozprzestrzeniania się wirusa afrykańskiego pomoru świń i zniweczyć efekty prowadzonych dotychczas prac na rzecz ograniczenia liczebności populacji w celu obniżenia ryzyka rozprzestrzeniania się ASF – napisano w podsumowaniu uzasadnieniu projektu.