Zespół ds. Obrotu Ziemią z zasobów Skarbu Państwa zaproponował następujące zmiany w przepisach krajowych:
1) w ustawie o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa należałoby:
a) uchylić przepis, zgodnie z którym pierwszeństwo w nabyciu nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, zwanego dalej jako „Zasób”, przysługuje byłym właścicielom tych nieruchomości lub ich spadkobiercom;
b) wprowadzić zapis, zgodnie z którym jeden podmiot (osoba fizyczna lub prawna) mógłby nabyć z Zasobu łącznie nie więcej niż 500 ha użytków rolnych, przy czym do powierzchni tej wliczałoby się również powierzchnie gruntów uprzednio nabytych z Zasobu; oznaczałoby to, że podmiot, który kiedykolwiek w sumie nabył 500 ha użytków rolnych, nie będzie mógł nabyć gruntów z Zasobu;
c) umożliwić nabycie nieruchomości Zasobu w przetargach ograniczonych przez grupy producentów rolnych;
2) do momentu uchwalenia nowych regulacji w zakresie gospodarowania nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa na uzasadniony wniosek izby rolniczej Agencja Nieruchomości Rolnych nie będzie przeznaczać do sprzedaży nieruchomości Zasobu, wyłączonych z umowy dzierżawy na podstawie ustawy z dnia 16 września 2011 r. o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 233, poz. 1382), do których byłemu właścicielowi lub jego spadkobiercom przysługuje pierwszeństwo w nabyciu;
4) powołany przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Zespół do spraw analizy poselskiego projektu ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego oraz o zmianie niektórych innych ustaw przeanalizuje możliwość wprowadzenia do ww. projektu ustawy regulacji polegających na:
a) zaliczaniu powierzchni nieruchomości rolnej odpowiadającej udziałowi rolnika w spółce, która jest posiadaczem tej nieruchomości do powierzchni gospodarstwa rodzinnego tego rolnika,
b) ograniczeniu obrotu udziałami lub akcjami spółek prowadzących działalność rolniczą.
5) sprzedaż nieruchomości Zasobu w dalszym ciągu w pierwszej kolejności odbywać się będzie na rzecz rolników indywidualnych.
To tyle jeżeli chodzi o wnioski i postulaty przedstawione przez Zespół. Dziwi jednak to, że w zgłoszonych postulatach nie ma mowy o ograniczeniach w zakupie nieruchomości rolnych przez obcokrajowców od lipca 2016 roku. Wiadomo, że uniemożliwienie im zakupu gruntów nie będzie możliwe, z uwagi na traktat akcesyjny, który Polska podpisała z Unią Europejską.
Jednak nasze Państwo ma możliwości prawne, by stworzyć szereg utrudnień i ograniczeń biurokratycznych, którymi potrafi skutecznie zniechęcić obywateli do realizacji inwestycji teoretycznie zgodnych z prawem. A zatem w przypadku zakupu polskich gruntów przez mieszkańców innych krajów UE zapewne też ma takie możliwości. Ale czy Państwo zechce z nich skorzystać w interesie polskich rolników. bcz