StoryEditor

Jaka brama sterowana pilotem?

Niemal każdą bramę da się wyposażyć 
w elektroniczny system otwierania. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, decydując się na konkretne rozwiązanie.
Wymogi dotyczące przeciwdziałania ASF wymuszają na rolnikach konieczność grodzenia posesji. Wraz z nowym wygrodzeniem w obejściu muszą się pojawić bramy wjazdowe. Na jaki wariant się zdecydować i jaki napęd do bramy wybrać?
Odpowiedź jak zwykle nie jest prosta i jednoznaczna. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, wybierając bramy i napędy.

W pierwszej kolejności należy rozważyć typ bramy, jaki chcemy lub możemy zastosować. Zazwyczaj do wyboru są dwa warianty – bramy przesuwne lub skrzydłowe. Zastosowanie konkretnego rozwiązania często jest uwarunkowane miejscem, gdzie jest usytuowana brama. Jeśli mamy sporo przestrzeni, warto zdecydować się na bramę przesuwną, za którą przemawia szereg argumentów. Po pierwsze – bramy takie mogą mieć sporą szerokość, co jest istotne w przypadku wjazdu na posesję wydajnych i szerokich maszyn rolniczych. Kolejny atut to zastosowanie jednego mechanizmu napędowego.
Z kolei bramy skrzydłowe sprawdzą się tam, gdzie nie mamy miejsca, by odsunąć bramę przesuwną na część ogrodzenia. Taka sytuacja może mieć miejsce, kiedy wjazd jest usytuowany blisko budynku lub granicy działki. Jednak bramy te zazwyczaj nie są zbyt szerokie (do ok. 4–4,5 m na jedno skrzydło) i takie rozwiązanie w praktyce jest rzadko wykorzystywane w gospodarstwach rolniczych. Przy bramach dwuskrzydłowych konieczne jest zastosowanie dwóch mechanizmów. W praktyce bramy skrzydłowe częściej spotyka się w budownictwie jednorodzinnym, co oczywiście nie wyklucza innych zastosowań.
Od rodzaju bramy zależeć będzie typ automatu do jej otwierania. W tym przypadku należy rozważyć częstość, z jaką napęd będzie pracował, co jest szczególnie istotne dla jego trwałości.

Nowe napędy bram garażowych

Napędy do bram zwiększają wygodę użytkowania i bezpieczeństwo. Prezentujemy nowości producentów do sterowania bramami garażowymi.

Sterowanie z bluetooth
Napęd SupraMatic marki Hörmann o prędkości maks. 25 cm/s zyskał ostatnio zintegrowany odbiornik Bluetooth. W efekcie przy użyciu specjalnej aplikacji można szybko otwierać i zamykać bramę za pomocą smartfona. Technologia BlueSecur obsługuje dodatkowo trzy wysokości otwarcia bramy. Warto podkreślić, że wysyłanie sygnału do odbiornika odbywa się za pomocą bezpiecznego, stosowanego w bankowości internetowej kodowania. Napęd ma też przyjemne, nowoczesne, a przede wszystkim energooszczędne oświetlenie LED.
Producent oferuje również specjalny odbiornik, który wraz z aplikacją BlueSecur App umożliwia obsługę napędów Hörmann, także już zamontowanych oraz urządzeń innych producentów.
Wiele napędów firmy Hörmann dostępnych jest w wersji z akumulatorem lub modułem solarnym, co pozwala pracować w budynkach bez zasilania lub przy braku prądu. Dopełnieniem oferty są elementy wyposażenia dodatkowego, takie jak nadajnik chowany w przycisku zapalniczki samochodowej.

Duże i małe bramy
Firma Krispol do bram garażowych  o powierzchni 14 m oferuje napęd Starcus K10 o mocy 1000 N. Ma on wbudowany odbiornik radiowy i podświetlenie LED, jak również funkcję automatycznego zamknięcia, możliwość podłączenia fotokomórek czy blokadę przypadkowego otwarcia bramy i płynną regulację siły nacisku. Do bram o powierzchni do 8 m firma proponuje wariant Starcus K06 o mocy 600 N.
Do bram przemysłowych proponowane są napędy typu Impuls. Mają one zabezpieczenia krawędziowe, co umożliwia automatyczne otwieranie i zamykanie, nadajnik do zdalnej obsługi, a centralę sterującą w bramie można połączyć z systemem pożarowym (funkcja oddymiania). Semafory – zielony i czerwony ułatwiają kierowanie ruchem w obiekcie. Popularny jest również radar i pętla indukcyjna, które automatycznie otwierają bramę po wykryciu pojazdu. Można zamontować także dodatkowe wyposażenie, które podnosi poziom bezpieczeństwa – fotokomórki, kurtyny świetlne, światła ostrzegawcze lub listwy LED sygnalizujące pracę bramy.

Dwa nowe modele
Automatyczne bramy garażowe marki Wiśniowski zyskały napęd nowej generacji. Napęd Metro to połączenie technologii Somfy, która umożliwia przyłączenie sterowania bramą do systemu domu inteligentnego.  Napęd Metro dostępny jest do wszystkich segmentowych i uchylnych bram garażowych producenta.
Ekonomiczny wariant – napęd Intro pozwala na sterowanie nadajnikami czy podłączenie fotokomórek oraz przycisku ręcznego sterowania. Dostępny jest w dwóch wersjach: 600 i 1000. Pozwala to dobrać właściwy poziom mocy do konstrukcji oraz wymagań technicznych bramy. Intro współpracuje z nadajnikiem U-Move, który umożliwia zdalne sterowanie czterema urządzeniami. Drogą radiową można otworzyć lub zamykać bramę garażową i wjazdową, uchylić furtkę czy uzbroić alarm w budynku.
Firma informuje również o nowej bramie przemysłowej Makropro 2.0  z napędem na szynie - Sommer base+ oraz tiga+.

Bramy skrzydłowe

W przypadku bram skrzydłowych wykorzystywane są proste mechanizmy, które wprawiając w ruch gwintowaną śrubę, otwierając skrzydło. W tym wariancie oferowane są napędy wymagające zasilania 230 lub 24V. W przypadku mechanizmów podłączonych do sieci elektroenergetycznej 230 V intensywność ich pracy nie jest zbyt duża i sprowadza się do kilku otwarć w ciągu doby. Dlatego taki napęd sprawdzi się bardziej przy niewielkich bramach domów jednorodzinnych, gdzie wyjeżdżając rano otwieramy i zamykamy bramę, a jej kolejne uruchomienie następuje po powrocie do domu z pracy.
Jeśli jednak brama ma być intensywnie użytkowana, wówczas koniecznie trzeba zdecydować się na napęd wymagający zasilania 24 V. W przypadku takiego rozwiązania liczba otwarć bramy jest zdecydowanie większa. Ktoś zapyta, skąd ta różnica? Odpowiedź jest banalnie prosta. Cały mechanizm zamknięty jest w szczelnej obudowie, która chroni delikatne detale napędu przed czynnikami atmosferycznymi.
Szczelne zamknięcie sprawia, że silnik nie ma możliwości odprowadzenia ciepła, a w przypadku modeli zasilanych z sieci energetycznej 230 V obciążenia cieplne są zdecydowanie większe i przy częstym otwieraniu bramy możemy łatwo uszkodzić jednostkę napędową. Identyczna zasada dotyczy napędów do bram przesuwnych.

Bramy przesuwne

W przypadku napędów do tego rodzaju bram przed podjęciem decyzji o wyborze konkretnego modelu napędu również trzeba rozważyć kilka aspektów.
Po pierwsze, tak jak w przypadku modeli do bram skrzydłowych, istotne jest, jak często będziemy otwierać bramę. Kolejna kwestia to masa konstrukcji. Na wybór konkretnego modelu wpływ ma także wypełnienie przestrzeni bramy. Jeśli jest ono pełne (skrzydło zakryte np. blachą), to również nie jest to bez znaczenia dla napędu. Taka brama stwarza dużą powierzchnię, na którą silnie oddziałuje wiatr, co również należy uwzględnić.
Bez względu na rodzaj bramy, a co za tym idzie – napędu, nowoczesne rozwiązania dają szereg możliwości. Istnieje opcja wbudowania w bramę fotokomórek, które chronią pojazd przed samoczynnym i przypadkowym zamknięciem.
Napęd można także wyposażyć w baterie słoneczne i akumulator, które pozwolą na bezproblemowe otwarcie nawet w przypadku wystąpienia braków zasilania.   

pt
Donata Kosicka
Autor Artykułu:Donata Kosicka
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
Pawel Twardowski
Autor Artykułu:Pawel Twardowski
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
20. grudzień 2024 07:37