Ile kosztują bramy?
Najprostsze bramy uchylne bez napędu o wymiarach ok. 2 × 2 m (garaż samochodowy) kosztują około 1,8 tys. zł (wszystkie ceny netto). Z kolei doposażenie w elektryczny napęd ze zdalnym sterowaniem może kosztować kolejne 1,5 tys. zł. Zakup wersji segmentowej (z izolacją) o wymiarach ok. 3 × 3 m wiąże się z wydatkiem minimum 2,5 tys. zł, do czego warto doliczyć napęd (bez zdalnego sterowania) za ok. 1 tys. zł. Pozwalająca na wjazd większego sprzętu brama o szerokości 4 m i wysokości 4,5 m (bez napędu) kosztuje ok. 5 tys. zł.Zdecydowanie więcej kosztują tzw. przemysłowe bramy rolowane. Za model o szerokości 4 m i wysokości 3 m (z napędem) trzeba zapłacić minimum 9 tys. zł. Za kwotę ok. 13 tys. zł można kupić wersję o wymiarach 5 × 4 m. W cenie producent oferuje automatykę napędu z fotokomórką, przeszklenia i układ awaryjnego otwierania.
Wybierając spośród wielu ofert trzeba pamiętać, że nie zawsze cena jest najważniejsza. Liczy się także jakość i niezawodność nabywanej konstrukcji.
Bramy segmentowe
To jedno z częściej wybieranych przez rolników rozwiązań. Bramy segmentowe można zamontować w każdym otworze garażowym czy przy wjeździe do budynku inwentarskiego. Co istotne, przed budynkiem nie trzeba dodatkowego miejsca do swobodnego otwierania i zamykania bramy.Szczelnie połączone segmenty o grubości kilku centymetrów prowadzone na rolkach po prowadnicach otwierają się w pionie. Po otwarciu brama pozostaje na specjalnej konstrukcji pod stropem. Dobór mechanizmów wciągających umożliwia wygodną i bezpieczną obsługę ręczną (np. przekładnia łańcuchowa) lub automatyczną – więcej w dalszej części artykułu. Bramę segmentową można wyposażyć w nieskomplikowane systemy mechanicznego zabezpieczenia przed włamaniem (zamek lub rygiel).
Wykonane z materiałów izolacyjnych (np. płyta warstwowa) elementy bramy segmentowej wraz z zespołem uszczelnień otworu wjazdowego dają dobrą izolację termiczną i akustyczną wewnątrz obiektu. To istotne podczas budowy lub remontu warsztatu czy garażu.
Istotnym wyposażeniem bram są drzwi bezprogowe.
Bramy uchylne
Prosta konstrukcja i stosunkowo niska cena (patrz ramka), to najważniejsze atuty bram uchylnych. W przeciwieństwie do wariantu segmentowego bramę tworzy jeden element (skrzydło), który unoszony jest ręcznie lub mechanicznie.Taka brama w trakcie unoszenia potrzebuje nieco więcej przestrzeni zarówno po zewnętrznej, jak i wewnętrznej stronie, dlatego częściej znajduje zastosowanie w garażach samochodowych gospodarstwa niż w pozostałych obiektach. W tym wariancie preferowane są proste kształty otworu wjazdowego. W porównaniu z bramą segmentową wariant uchylny jest niżej osadzony, w niskich pomieszczeniach dodatkowo ogranicza więc dostępną przestrzeń. Tu także producenci oferują wybór wersji ocieplanej lub nie. Z kolei pewne zamknięcie bramy zapewnia dwupunktowe zatrzaskowe ryglowanie.
Bramy rolowane
Coraz więcej zwolenników zyskują bramy rolowane, w których elastyczne skrzydło nawijane jest na wał u góry otworu wjazdowego. Dzięki temu przestrzeń pod sufitem hali pozostaje wolna. To ważne, gdy kluczowa jest wysokość pomieszczeń. W zaoszczędzonej przestrzeni można zainstalować oświetlenie. Bramę rolowaną (roletową) można zamontować w otworze o dowolnym kształcie.Standardem wyposażenia bram roletowych jest wbudowany napęd. Zależnie od dostępnego miejsca, jednostka napędowa może być osadzona wewnątrz lub na zewnątrz wału. W zależności od producenta brama może być wykonana z izolowanych (lub nie) profili stalowych lub aluminiowych. Dodatkowe doświetlenie wnętrza można uzyskać, montując w bramie profile z przeszkleniami.
Bramy przesuwne
Podwieszane bramy przesuwne są często spotykane w budynkach gospodarskich, głównie dzięki stosunkowo niskim kosztom wykonania (nawet sposobem gospodarczym) i niewielkiej ilości potrzebnego miejsca.Skrzydła (w wariancie jedno- lub dwuskrzydłowym) przesuwają się po szynie zamocowanej do nadproża, dzięki czemu nie trzeba instalować prowadnicy w posadzce. W tym przypadku konieczne jest jednak zapewnienie dostatecznej przestrzeni po bokach wjazdu, by umożliwić otwarcie (odsunięcie) skrzydeł.
Najczęściej bramy przesuwne wykonane są ze stalowych profili i blachy trapezowej lub z paneli z blachy stalowej ocynkowanej, wypełnionych warstwą pianki poliuretanowej. Bramy ocieplone można doposażyć w szczotki uszczelniające obrzeża. Na zamówienie brama może zostać wyposażona w przeszklenia oraz kratki wentylacyjne.
Bramy przesuwne także można wyposażyć w elektryczny napęd w różnych wariantach z systemem kontroli elektronicznej.
Napęd do bram
Decydując się na napęd bramy, możemy często wybierać między wariantem jedno- lub trójfazowym, zależnie od możliwości podłączenia i wymiarów wjazdu.Warto zdecydować się na napęd z funkcją łagodnego startu i zatrzymania, dzięki czemu mechanizm bramy jest dodatkowo chroniony przed przedwczesnym zużyciem. Istotne, głównie ze względów bezpieczeństwa, jest także wyposażenie w układ zabezpieczający (przeciążeniowy), który zatrzymuje bramę w przypadku natrafienia na przeszkodę. System ten można wzbogacić o fotokomórkę.
Producenci bram rozwijają systemy zdalnego sterowania radiowego. Dzięki temu rolnicy bez wysiadania z ciągnika za pomocą pilota mogą otwierać i zamykać bramę. Z tego wyposażenia będa zadowoleni hodowcy, którzy często wjeżdżają do budynków inwentarskich.
Jaki wariant wybrać?
Zasada jest prosta: im częściej korzystamy z bramy, tym bardziej opłaca się zainwestować w funkcjonalne rozwiązanie. Często otwierane bramy garażu czy budynków inwentarskich powinny być wyposażone w elektroniczne (najlepiej zdalne) sterowanie. Trzeba jednak pamiętać, że nie wszystkie typy bram można bez przeszkód wkomponować w konstrukcję budynkuJan Beba