StoryEditor

Wybierz bramę i nie żałuj

Nowoczesne bramy zajmują niewiele miejsca 
i mają zdalne sterowanie. Poznajmy więc najważniejsze aspekty wpływające na wybór bramy.
04.12.2019., 12:12h
W nowych i modernizowanych obiektach coraz rzadziej spotykamy się z instalowaniem prostej, montowanej na zawiasach bramy skrzydłowej. Na wjeździe do magazynu zboża, chlewni, obory, garażu czy warsztatu spotkać można wersje przesuwne, segmentowe, uchylne, a także rolowane. W zależności od wariantu, nowa brama to wydatek od kilku do kilkunastu tys. zł, dlatego aby dobrze wybrać, podpowiadamy, jakie są ich mocne i słabe strony.

Ile kosztują bramy?

Najprostsze bramy uchylne  bez napędu o wymiarach ok. 2 × 2 m (garaż samochodowy) kosztują około 1,8 tys. zł (wszystkie ceny netto). Z kolei doposażenie w elektryczny napęd ze zdalnym sterowaniem może kosztować kolejne 1,5 tys. zł. Zakup wersji segmentowej (z izolacją) o wymiarach ok. 3 × 3 m wiąże się z wydatkiem minimum 2,5 tys. zł, do czego warto doliczyć napęd (bez zdalnego sterowania) za ok. 1 tys. zł. Pozwalająca na wjazd większego sprzętu brama o szerokości 4 m i wysokości 4,5 m (bez napędu) kosztuje ok. 5 tys. zł.
Zdecydowanie więcej kosztują tzw. przemysłowe bramy rolowane. Za model o szerokości 4 m i wysokości 3 m (z napędem) trzeba zapłacić minimum 9 tys. zł. Za kwotę ok. 13 tys. zł można kupić wersję o wymiarach 5 × 4 m. W cenie producent oferuje automatykę napędu z fotokomórką, przeszklenia i układ awaryjnego otwierania.
Wybierając spośród wielu ofert trzeba pamiętać, że nie zawsze cena jest najważniejsza. Liczy się także jakość i niezawodność nabywanej konstrukcji.

Bramy segmentowe

To jedno z częściej wybieranych przez rolników rozwiązań. Bramy segmentowe można zamontować w każdym otworze garażowym czy przy wjeździe do budynku inwentarskiego. Co istotne, przed budynkiem nie trzeba dodatkowego miejsca do swobodnego otwierania i zamykania bramy.
Szczelnie połączone segmenty o grubości kilku centymetrów prowadzone na rolkach po prowadnicach otwierają się w pionie. Po otwarciu brama pozostaje na specjalnej konstrukcji pod stropem. Dobór mechanizmów wciągających umożliwia wygodną i bezpieczną obsługę ręczną (np. przekładnia łańcuchowa) lub automatyczną – więcej w dalszej części artykułu. Bramę segmentową można wyposażyć w nieskomplikowane  systemy mechanicznego zabezpieczenia przed włamaniem (zamek lub rygiel).
Wykonane z materiałów izolacyjnych (np. płyta warstwowa) elementy bramy segmentowej wraz z zespołem uszczelnień otworu wjazdowego dają dobrą izolację termiczną i akustyczną wewnątrz obiektu. To istotne podczas budowy lub remontu warsztatu czy garażu.
Istotnym wyposażeniem bram są drzwi bezprogowe.

Bramy uchylne

Prosta konstrukcja i stosunkowo niska cena (patrz ramka), to najważniejsze atuty bram uchylnych. W przeciwieństwie do wariantu segmentowego bramę tworzy jeden element (skrzydło), który unoszony jest ręcznie lub mechanicznie.
Taka brama w trakcie unoszenia potrzebuje nieco więcej przestrzeni zarówno po zewnętrznej, jak i wewnętrznej stronie, dlatego częściej znajduje zastosowanie w garażach samochodowych gospodarstwa niż w pozostałych obiektach. W tym wariancie preferowane są proste  kształty otworu wjazdowego. W porównaniu z bramą segmentową wariant uchylny jest niżej osadzony, w niskich pomieszczeniach dodatkowo ogranicza więc dostępną przestrzeń. Tu także producenci oferują wybór wersji ocieplanej lub nie. Z kolei pewne zamknięcie bramy zapewnia dwupunktowe zatrzaskowe ryglowanie.

Bramy rolowane

Coraz więcej zwolenników zyskują bramy rolowane, w których elastyczne skrzydło nawijane jest na wał u góry otworu wjazdowego. Dzięki temu przestrzeń pod sufitem hali pozostaje wolna. To ważne, gdy kluczowa jest wysokość pomieszczeń. W zaoszczędzonej przestrzeni można zainstalować oświetlenie. Bramę rolowaną (roletową) można zamontować w otworze o dowolnym kształcie.
Standardem wyposażenia bram roletowych jest wbudowany napęd. Zależnie od dostępnego miejsca, jednostka napędowa może być osadzona wewnątrz lub na zewnątrz wału. W zależności od producenta brama może być wykonana z izolowanych (lub nie) profili stalowych lub aluminiowych. Dodatkowe doświetlenie wnętrza można uzyskać, montując w bramie profile z przeszkleniami.

Bramy przesuwne

Podwieszane  bramy przesuwne są często spotykane w budynkach gospodarskich, głównie dzięki stosunkowo niskim kosztom wykonania (nawet sposobem gospodarczym) i niewielkiej ilości potrzebnego miejsca.
Skrzydła (w wariancie jedno- lub dwuskrzydłowym) przesuwają się po szynie zamocowanej do nadproża, dzięki czemu nie trzeba instalować prowadnicy w posadzce. W tym przypadku konieczne jest jednak zapewnienie dostatecznej przestrzeni po bokach wjazdu, by umożliwić otwarcie (odsunięcie) skrzydeł.
Najczęściej bramy przesuwne wykonane są ze stalowych profili i  blachy trapezowej lub z paneli z blachy stalowej ocynkowanej, wypełnionych warstwą pianki poliuretanowej. Bramy ocieplone można doposażyć w szczotki uszczelniające obrzeża. Na zamówienie brama może zostać wyposażona w przeszklenia oraz kratki wentylacyjne.
Bramy przesuwne także można wyposażyć w elektryczny napęd w różnych wariantach z systemem kontroli elektronicznej.

Napęd do bram

Decydując się na napęd bramy, możemy często wybierać między wariantem jedno- lub trójfazowym, zależnie od możliwości podłączenia i wymiarów wjazdu.
Warto zdecydować się na napęd z funkcją łagodnego startu i zatrzymania, dzięki czemu mechanizm bramy jest dodatkowo chroniony przed przedwczesnym zużyciem. Istotne, głównie ze względów bezpieczeństwa, jest także wyposażenie w układ zabezpieczający (przeciążeniowy), który zatrzymuje bramę w przypadku natrafienia na przeszkodę. System ten można wzbogacić o fotokomórkę.
Producenci bram rozwijają systemy zdalnego sterowania radiowego. Dzięki temu rolnicy bez wysiadania z ciągnika za pomocą pilota mogą otwierać i zamykać bramę. Z tego wyposażenia będa zadowoleni hodowcy, którzy często wjeżdżają do budynków inwentarskich.

Jaki wariant wybrać?

Zasada jest prosta: im częściej korzystamy z bramy, tym bardziej opłaca się zainwestować w funkcjonalne rozwiązanie. Często otwierane bramy garażu czy budynków inwentarskich powinny być wyposażone w elektroniczne (najlepiej zdalne) sterowanie. Trzeba jednak pamiętać, że nie wszystkie typy bram można bez przeszkód wkomponować w konstrukcję budynku

Jan Beba
Donata Kosicka
Autor Artykułu:Donata Kosicka
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
Jan Beba
Autor Artykułu:Jan Beba
redaktor „top agrar Polska”, specjalista w zakresie techniki rolniczej.
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
21. grudzień 2024 23:23