Pytanie Czytelnika:
Z mojego rachunku bankowego bez mojej wiedzy i zgody przelano sporą kwotę na konto osoby, której nie znam. Złożyłem reklamację w banku, ale bank twierdzi, że wina leży po mojej stronie, gdyż udostępniłem dane do logowania nieuprawnionej osobie. Kto ma rację? Czy bank powinien zwrócić mi pieniądze?
Dominik T. (woj. mazowieckie)
Z mojego rachunku bankowego bez mojej wiedzy i zgody przelano sporą kwotę na konto osoby, której nie znam. Złożyłem reklamację w banku, ale bank twierdzi, że wina leży po mojej stronie, gdyż udostępniłem dane do logowania nieuprawnionej osobie. Kto ma rację? Czy bank powinien zwrócić mi pieniądze?
Dominik T. (woj. mazowieckie)
Odpowiedź prawnika:
Zgodnie z art. 725 Kodeksu cywilnego zawarcie umowy rachunku bankowego powoduje, że zdeponowane na nim środki pieniężne przechodzą na własność banku. Z kolei w myśl przepisu art. 726 bank może obracać czasowo wolnymi środkami pieniężnymi zgromadzonymi na rachunku bankowym, z obowiązkiem ich zwrotu w całości lub w części na każde żądanie, chyba że umowa uzależnia obowiązek zwrotu od wypowiedzenia umowy. Inaczej, bank musi zwrócić posiadaczowi rachunku środki zdeponowane, jeżeli ten ich zażąda, a umowa nie przewiduje nic innego. Z chwilą zwrotu środków pieniężnych posiadacz rachunku odzyskuje ich własność.
Może jednak się zdarzyć, jak w omawianym przypadku, że środki zostaną wypłacone z konta bez wiedzy i zgody posiadacza (w wyniku błędu, a częściej kradzieży). W t...