Dla osób, które prowadzą działalność gospodarczą na mniejszą skalę, jest dostępny „Mały ZUS plus”, dzięki któremu można zapłacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne od 1 stycznia 2024 roku. Właściciele firm, którzy korzystali z „Małego ZUS plus” w 2023 roku i nadal spełniają warunki w 2024 roku, nie muszą zgłaszać się ponownie. W sytuacji odwrotnej – jeśli wcześniej przedsiębiorca nie korzystał z preferencyjnych warunków i spełnia określone wymogi, może ubiegać się o tę ulgę.
Termin na zgłoszenie do „Małego ZUS plus”
Pozostało już niewiele czasu, ponieważ 31 stycznia mija termin na zgłoszenie do „Małego ZUS plus”. Kogo dotyczy ten termin? Osób, które w 2023 roku co najmniej 60 dni prowadziły działalność gospodarczą i nie korzystały z „Małego ZUS plus” oraz tych, którzy w styczniu 2024 roku rozpoczęli lub wznowili prowadzenie działalności gospodarczej.
Ważne! Jeśli dokumenty nie zostaną złożone w terminie, płatnik nie będzie mógł skorzystać z Małego ZUS Plus przez cały rok. Prawo do ubiegania się o tę ulgę nastąpi do końca stycznia następnego roku. Jeśli warunki do tej ulgi spełniamy w innym miesiącu niż styczeń 2024 roku, to zgłoszenia dokonujemy w ciągu 7 dni od zaistnienia zmiany.
Ci, którzy korzystali z tej ulgi w 2023 roku i nadal spełniają warunki, nie muszą zgłaszać się ponownie. Uwaga! Należy najpierw wyrejestrować się z ubezpieczeń z dotychczasowym kodem tytułu ubezpieczenia i zgłosić się z kodem właściwym dla "Małego ZUS plus" (05 90 albo od 05 92).
"Mały ZUS plus" – jakie dokumenty trzeba złożyć?
W ZUS należy złożyć dokumenty dotyczące:
- wyrejestrowania z ubezpieczeń (ZUS ZWUA) z kodem tytułu ubezpieczenia zaczynającym się od 05 10, 05 12, jeśli prowadzenie działalności w 2023 roku jest kontynuowane, a płatnik nie korzystał z „Małego ZUS plus”,
- zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych (ZUS ZUA) albo – jeśli płatnik podlega wyłącznie ubezpieczeniu zdrowotnemu – zgłoszenie do tego ubezpieczenia (ZUS ZZA) z kodem tytułu ubezpieczenia rozpoczynającym się od 05 90 albo 05 92 (kod tytułu ubezpieczenia przewidziany dla osób posiadających rentę przyznaną z tytułu niezdolności do pracy).
- Osoby, które korzystały w styczniu z "Małego ZUS plus" powinny przekazać (do 20 lutego) w deklaracji rozliczeniowej bądź w imiennym raporcie miesięcznym (ZUS DRA cz. II bądź ZUS RCA cz. II) informacje o rocznym przychodzie, rocznym dochodzie oraz formach opodatkowania z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej oraz podstawie wymiaru składek.
Mały ZUS plus
"Mały ZUS plus" dotyczy tylko składek na ubezpieczenia społeczne, nie obejmuje składki zdrowotnej. Dzięki temu programowi właściciele mniejszych firm mogą liczyć na niższe składki na ubezpieczenia społeczne. Mały ZUS dostępny jest od 2019 roku, natomiast "Mały ZUS plus" od 2020 roku. Obniżone składki można opłacać maksymalnie przez 36 miesięcy w ciągu ostatnich 60 miesięcy prowadzenia firmy.
Oprac. Angelika Drygas
Fot: Canva