Odpowiedź: Ustawa z 16 września 1982 r. prawo spółdzielcze nie przewiduje odpowiedzialności członków zarządu wobec osób trzecich w przypadku, gdy pomimo złej sytuacji finansowej spółdzielni nie zostanie złożony wniosek o ogłoszenie upadłości, a osoby trzecie poniosą z tego tytułu szkodę. Ustawa ta przewiduje jedynie odpowiedzialność członków zarządu, rady oraz likwidatora wobec spółdzielni za szkodę wyrządzoną działaniem lub zaniechaniem sprzecznym z prawem lub postanowieniami statutu spółdzielni, chyba że nie ponosi winy (art. 58).
W normalnych okolicznościach nie ma zatem możliwości dochodzenia od członków zarządu spółdzielni odszkodowania. W sytuacji jednak, gdy członkowie zarządu wiedzieli o niewypłacalności spółdzielni i świadomie zaciągnęli zobowiązanie, wiedząc, że nie zostanie ono zaspokojone, podlegają odpowiedzialność karnej z art. 286 kodeksu karnego.
Pokrzywdzony może wtedy w postępowaniu karnym domagać się naprawienia szkody od członków zarządu, jeśli zostaną skazani. Sugerujemy zatem zgłoszenie zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez członków zarządu, jeśli istnieją ku temu podstawy.