- Promowanie unijnych produktów rolno-spożywczych na rynkach światowych jest zdecydowaną i proaktywną odpowiedzią na rosyjski zakaz. Zwiększenie funduszy na środki promocyjne pomoże w osiągnięciu wzrostu eksportu wysokiej jakości unijnych produktów rolno-spożywczych na światowe rynki – powiedział Phil Hogan, komisarz ds. rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich.
Wybrane programy z 18 różnych państw członkowskich obejmują różne kategorie produktów, takie jak świeże owoce i warzywa, produkty mleczne, produkty wysokiej jakości (ChNP, ChOG i GTS), produkty ekologiczne, oliwę z oliwek, mięso, a także połączenia różnych kategorii produktów. 17 programów dotyczy rynku wewnętrznego UE, a 24 – państw trzecich. Jest to duża zmiana w porównaniu z poprzednią edycją programów, wśród których prawie dwie trzecie ukierunkowane było na rynek wewnętrzny. Zmiana ta wynika głównie z dodania kwoty 30 mln euro w następstwie rosyjskiego embarga. Pieniądze te mają pomóc w znalezieniu alternatywnych rynków. Warto jednak dodać, że pomimo ograniczeń nałożonych przez Federację Rosyjską, eksport unijnych produktów rolno-spożywczych do krajów trzecich wzrósł o 2 proc. pod względem wartości w okresie od sierpnia do grudnia 2014 r. w porównaniu z tym samym okresem przed rokiem.
Jeśli chodzi o państwa trzecie, programy są przygotowane dla: Bliskiego Wschodu, Ameryki Północnej, Azji Południowo-Wschodniej, Chin, Japonii, Korei Południowej, Afryki, Rosji, Białorusi, Kazachstanu, Australii i Norwegii. Pięć spośród przyjętych programów to programy, w których uczestniczy wiele państw – w ich ramach organizacje z różnych państw członkowskich prowadzą wspólne kampanie promocyjne.
Ponadto KE, wyjaśnia że: „objęte finansowaniem działania mogą polegać na kampaniach PR, promocyjnych lub reklamowych, w szczególności skoncentrowanych na zaletach produktów pochodzących z UE, zwłaszcza pod kątem jakości, bezpieczeństwa żywnościowego i norm higieny, wartości odżywczej, etykietowania, dobrostanu zwierząt czy też metod produkcji przyjaznych dla środowiska naturalnego. Środki te mogą także obejmować uczestnictwo w wydarzeniach i targach, kampanie informacyjne dotyczące unijnych systemów jakości (ChNP, ChOG, GTS) lub rolnictwa ekologicznego, jak również kampanie informacyjne na temat unijnego systemu win gatunkowych. UE finansuje do 50 proc. kosztów tych środków (w niektórych przypadkach do 60 proc.), a pozostałą część pokrywają organizacje zawodowe lub międzybranżowe, które zaproponowały programy oraz, w niektórych przypadkach, zainteresowane państwa członkowskie. Ta edycja programów jest pierwszą z dwóch przewidzianych na 2015 r.” ag
Źródło: KE