W ubiegłym roku wśród ogółu sprawców kierujących pojazdami najliczniejszą grupę (70%) stanowili kierujący samochodami osobowymi. Byli oni sprawcami 13 945 wypadków drogowych, w których zginęło 1128 osób, a 16 937 odniosło obrażenia. Nie ma danych na temat całkowitej liczby wypadków z udziałem ciągników rolniczych. Wiemy jednak, że kierujący ciągnikami rolniczymi spowodowali 97 wypadków, w których śmierć poniosło 16 osób, a 97 zostało rannych.
Spośród wszystkich zdarzeń z udziałem ciągników rolniczych (także tych niezawinionych przez traktorzystę) śmierć poniosło 12, a 42 traktorzystów zostało rannych, w tym 11 ciężko. Ponadto w tych wypadkach zginęło 2 pasażerów ciągników, 18 zostało rannych, w tym 7 ciężko.
Ciężki transport rolniczy
Częstym powodem mandatów podczas kontroli drogowych ciągników jest zbyt duża liczba osób, która nie może przekraczać liczby miejsc określonych w dowodzie rejestracyjnym. Tylko nieliczne ciągniki mają w dowodzie wbitą cyfrę 2. Pasażerowie nie powinni być też przewożeni w nieprzystosowanych do tego przyczepach.
Szczególnie w żniwa pamiętaj, że ładunek nie może powodować przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej lub dopuszczalnej ładowności pojazdu. Tak się dzieje w większości przypadków transportu zboża, np. pszenicy czy mokrej kukurydzy, których masa objętościowa jest na tyle duża, że załadowana po brzegi przyczepa najprawdopodobniej będzie przeciążona. Ładując przyczepę płodami rolnymi czy słomą należy pamiętać, by:
- nie przekraczać dopuszczalnych nacisków osi;
- nie naruszać stateczności pojazdu;
- towar nie utrudniał kierowania pojazdem, a jednocześnie nie ograniczał widoczności i nie zasłaniał świateł, urządzeń sygnalizacyjnych, tablic rejestracyjnych i innych znaków.
Materiały objętościowe, takie jak bele słomy czy siana powinno się układać na przyczepie tak, aby nie utrudniały kierowania pojazdem, a maksymalna wysokość pojazdu to 4 m od podłoża, a szerokość – 2,55 m. Tu warto podkreślić problem pożarów słomy transportowanej do gospodarstwa. To często żywioł, którego nie da się opanować, ale warto przemyśleć sposób postępowania w takim przypadku, by zminimalizować straty i szybko odczepić przyczepę w bezpiecznym miejscu. Są już na rynku systemy szybkiego odczepiania zaczepów kulowych.
Przewóz nadgabarytu
Ważne, by przy przewożeniu długich elementów tylną burtę przyczepy zdjąć lub zamocować tak, aby nie zasłaniała tylnych świateł, a także oznakować koniec ładunku. Zabrania się umieszczania wewnątrz i na zewnątrz pojazdu wystających spiczastych albo ostrych części lub przedmiotów, które mogą spowodować uszkodzenie ciała osób jadących w pojeździe lub innych uczestników ruchu.
Jesteś rolnikiem? Sprawdź, ile wiesz o bezpieczeństwie w gospodarstwie. To może uratować życie Tobie lub bliskim! Za poprawne rozwiązanie quizu czekają nagrody gwarantowane: odblaskowe szelki oraz zestaw naklejek „Uważnych”. Dla mistrzów uważności – zestawy odzieży, obuwia i akcesoriów BHP niezbędnych w rolnictwie. Każdy wart 2 000 zł.
Ucz się, baw i wygraj: uwazni.topagrar.pl
W zakładce – do pobrania na uważni.topagrar.pl znajdziesz materiały, które ułatwią zachowanie bezpieczeństwa podczas pracy w gospodarstwie. Mamy też materiały dla najmłodszych, które zapoznają ich z głównymi zasadami chroniącymi ich zdrowie i życie podczas żniw i nie tylko.