StoryEditor

Wypadki rolnicze - można im zapobiec

60% wszystkich wypadków przy pracy, zgodnie z danymi GUS, wynika z błędnych zachowań człowieka, które można korygować poprzez skutecznie prowadzone szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. 
29.07.2018., 11:07h
W ramach projektu „Podnosimy bezpieczeństwo pracy w rolnictwie poprzez wymianę naszych doświadczeń szkoleniowych – projekt nr 2016-1-PL01-KA202-02587” zorganizowanego przez Towarzystwo Umiejętności Rolniczych, we współpracy z Eramus + uczestnicy biorą udział w szkoleniach związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy w rolnictwie. 

Rolnictwo obok górnictwa i budownictwa jest jedną z najbardziej wypadkowych gałęzi produkcji na świecie. W Polsce każdy co czwarty wypadek przy pracy ma miejsce w rolnictwie. Towarzystwo Umiejętności Rolniczych (TUR) od kilkunastu lat przygotowuje młodzież - uczniów i absolwentów szkół rolniczych - do odbycia zagranicznych staży w rolnictwie. 

TUR jest liderem współpracy ze szkołami rolniczymi w kraju, wspierając wdrażanie dualnego systemu kształcenia.  Podobnie działają partnerzy projektu w Niemczech oraz w Hiszpanii. Wszyscy partnerzy projektu dostrzegają duże ryzyko zdarzeń wypadkowych w gospodarstwach rolnych, wynikające ze specyfiki i złożoności środowiska pracy rolnika (m. in. z konieczności wykonywania różnych czynności wymagających odmiennych umiejętności, ze zmiennych warunków atmosferycznych, okresowego spiętrzenia prac).
Celem naszego projektu jest wymiana doświadczeń instytucji partnerskich w zakresie prowadzonych szkoleń w obszarze bezpieczeństwa i higieny pracy.
Zarówno pod względem treści realizowanych programów szkoleń, jak również metodyki i porównania skuteczności prowadzonych działań. Wynika to z faktu, że około 60% wszystkich wypadków przy pracy, zgodnie z danymi GUS, wynika z błędnych zachowań człowieka, które można korygować poprzez skutecznie prowadzone szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. 
W ramach programu Erasmus+ akcji KA2 zespoły projektowe odbyły dwa 3-dniowe spotkania projektowe w Polsce i Niemczech oraz trzy 5-dniowe spotkania związane z uczeniem się w każdym z krajów partnerskich. Pozwoliło to porównanie systemów edukacyjnych, programów nauczania, obserwacji zajęć w szkołach i instruktaży BHP na stanowiskach pracy, jak również poznanie instytucji wspierających szkoły i rolników, takich jak: kasy rolniczego ubezpieczenia społecznego, kółka rolnicze, izby rolnicze i ośrodki doradztwa rolniczego.


W ramach wypracowanych rezultatów na szczególna uwagę zasługują następujące aspekty zauważone przez międzynarodowy zespół projektowy:

  • Wskazanym byłoby wcześniejsze sprawdzenie przez nauczycieli (specjalistów z dziedziny BHP) stanu gospodarstw przyjmujących uczniów na praktyki zawodowe pod względem stanu BHP  (na wzór rozwiązań niemieckich);
  • Większą skuteczność zapewniłaby ciągła realizacja zagadnień z zakresu  BHP na każdej jednostce lekcyjnej na przedmiotach zawodowych, na wzór rozwiązań niemieckich, gdzie podręcznik zawiera już te elementy i nie pozwoli w ten sposób ich pominąć;
  • Ze względu na bogate wyposażenie szkół w sprzęt multimedialny zasadnym byłoby uatrakcyjnienie  tych zajęć poprzez  filmy,  prezentacje i materiał zdjęciowy, co zaobserwowano w polskich szkołach;
  • Zwrócono szczególną uwagę na materiały dydaktyczne, którymi dysponuje w Polsce KRUS i bezpłatnie udostępnia je szkołom/rolnikom w wersji papierowej, czy też elektronicznej, co w znaczący sposób wzbogacić może warsztat pracy nauczyciela i podnieść atrakcyjność zajęć;
  • Zalecanym byłoby jeszcze większe włączenie rodziców w aspekt BHP w okresie edukacji ich dzieci i zwrócenia uwagi na noszenie przez nie odzieży ochronnej i środków ochrony osobistej, a nauczyciele i instruktorzy praktycznej nauki zawodu winni stanowić wzór w tym zakresie, jak to zaobserwowano w Niemczech;
  • Godnym podkreślenia są mobilne badania stanu zdrowia gospodarzy, ich rodzin i pracowników najemnych poprzez służby medyczne docierające bezpośrednio do gospodarstw, zaobserwowane w Hiszpanii;
  • Wszyscy partnerzy uznali za dobrą praktykę w zakresie prewencji organizowane przez KRUS i szkoły konkursy w zakresie BHP obejmujące swoim zasięgiem całą Polskę;
  • Zaobserwowano również w Zespole Szkół w Objezierzu włączenie w ramach prewencji policji do szkoleń na temat poruszania się maszynami i sprzętem rolniczym po drogach publicznych, przed wyjazdem młodzieży na praktyki, czy też szkolenie uczniów z udziałem rolników, u których uczniowie odbywać będą praktyki.
Więcej informacji na temat samego projektu i bogaty materiał zdjęciowy znajdziecie Państwo na stronie Towarzystwa Umiejętności Rolniczych pod adresem: http://www.tur-poznan.pl/projekt-ka-202/


Źródło http://www.tur-poznan.pl/projekt-ka-202/
Zespół Projektowy - Piotr Pietrzak, Piotr Szymański, Waldemar Kryjewski
Dorota Kolasińska
Autor Artykułu:Dorota Kolasińska Redaktor Prowadząca topagrar.pl
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
22. listopad 2024 13:29