W Sejmie pojawiła się ustawa, która zakłada powołanie Funduszu Promocji Roślin Oleistych. Jego zadaniem będzie promocja polskich olejów oraz walka z rosnącą popularnością oleju z oliwek oraz oleju kokosowego. Będzie to 10 fundusz wspierający promocję produktów rolno-spożywczych, na który zrzuci się 89 tys. gospodarstw rolnych uprawiających rzepak. Co roku będzie miał do dyspozycji ok. 8 mln zł.
Obecnie zgodnie z ustawą w kraju działa 9 funduszy promocji:
- Fundusz Promocji Mleka;
- Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego;
- Fundusz Promocji Mięsa Wołowego;
- Fundusz Promocji Mięsa Końskiego;
- Fundusz Promocji Mięsa Owczego;
- Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych;
- Fundusz Promocji Owoców i Warzyw;
- Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego;
- Fundusz Promocji Ryb.
Autorzy ustawy chcą aby powstał jeszcze jeden fundusz, czyli
Fundusz Promocji Roślin Oleistych. Jego celem byłoby „wspieranie marketingu, wzrostu spożycia i promocji roślin oleistych oraz ich przetworów pochodzących z przetworzenia rzepaku, rzepiku, soi, lnu i konopi” - napisano w uzasadnieniu projektu. Projektowana zmiana ustawy o funduszach promocji jest odpowiedzią na postulaty przedstawicieli branży roślin oleistych, którzy wnioskowali o utworzenie nowego, odrębnego funduszu promocji.
Fundusz Promocji Roślin Oleistych będzie wspierał wszelkie inicjatywy mające w założeniu doprowadzić do „przekroczenia bariery stabilnego popytu i przyspieszenia tendencji wzrostowych. Nie chodzi tu jedynie o kwestię zwiększenia spożycia tłuszczów roślinnych, co bardzo powoli, ale systematycznie staje się...