Ukraińska Żegluga Dunajska (UDP) ma nadzieję na rozwój transportu zboża z Ukrainy barkami do Rumunii.
Zobacz też: Bodnar: Ukraina nie zgadza się na inspekcje statków w nowej umowie zbożowej
Dunaj nadzieją ukraińskiego eksportu?
Po raz pierwszy na Dunaju popłynął konwój barek z Izmailu, załadowany przez grupę rolniczą, stoczniową i transportową Nibulon, jednego z największych ukraińskich eksporterów zboża, we współpracy z Ukraińską Żeglugą Dunajską. Miejscem docelowym jest rumuński port Konstanca. Jak zaznacza Nibulon, port Izmail jest droższy od portów Wielkiej Odessy średnio o 8-10 dolarów za tonę.
Zniżka na transport kolejowy może zwiększyć konkurencyjność Dunaju
Dla Ukrainy trasa eksportowa przez Dunaj stanowi alternatywę dla portów Morza Czarnego i ma strategiczne znaczenie. UDP wskazał, że z pewnością mógłby konkurować z portami morskimi, gdyby istniała 30% zniżka na transport kolejowy do terminali zbożowych. Taki krok nie byłby „preferencyjnym traktowaniem ani prezentem”, ponieważ obniżona stawka frachtu kolejowego zostałaby ostatecznie zrekompensowana większym przeładunkiem i zwiększonym transportem rzecznym. Ostatecznie przychody z działalności terminali zbożowych mogłyby nawet wzrosnąć.
Trasa alternatywna może stać się trasą główną
Aby obniżyć koszty transportu przez Dunaj, UDP planuje współpracować z rumuńskimi partnerami w celu zniesienia opłat za kanały, pilotów oraz opłat portowych w Konstancy. Jeśli uda się zminimalizować koszty we wszystkich obszarach, szlak dunajski może zyskać na znaczeniu i przekształcić się z trasy zapasowej w główną trasę eksportową, przekonuje firma.
Źródło: AgraEurope