Powstanie więcej dróg
Z dotychczasowych doświadczeń realizacji PROW wynika, że średni całkowity koszt budowy 1 km drogi wynosi ok 900 tys. zł natomiast koszt przebudowy 1 km drogi wynosi 550 tys. zł. W praktyce oznacza to, że w ramach dotychczasowego limitu możliwa jest budowa ok 5 km dróg lub przebudowa 9 km dróg. Zwiększenie kwoty pomocy pozwoli zatem na realizację bardziej kompleksowych operacji pozwalających na włączenie do sieci dróg jednostek osadniczych bardziej oddalonych.
Większy limit
Dlatego podjęto decyzję o zmianie limitów pomocy w ramach operacji PROW „Budowa lub modernizacja dróg lokalnych”. Dotychczas beneficjenci mogli liczyć na modernizację dróg lokalnych na kwotę 3 mln. zł. Po zmianach wyniesie ona 5 mln. zł. Wysokość kosztów kwalifikowalnych tej operacji będzie wynosić do 63,63 %.
Za wprowadzeniem wyższych limitów przemawia także dotychczasowe zainteresowanie samorządów tą formą pomocy w ramach PROW. Z informacji na 31 sierpnia 2020 r. wynika, że w ramach przeprowadzonych naborów złożono 5 358 wniosków o przyznanie pomocy na łączną kwotę 6 542 677 971 zł w tym 4 163 106 164 zł ze środków PROW, co stanowi blisko 280% dostępnego limitu środków.
Podniesienie kwoty pomocy na beneficjenta pozwoli na realizację większej liczby budowy lub przebudowy dróg lokalnych co poprawi warunki życia i rozwoju gospodarczego na obszarach wiejskich.
wk