StoryEditor

Biopaliwa kolejny raz w centrum uwagi

W dniach 25-26 września br. w Ostródzie odbyła się XIII Konferencja" Biopaliwa transportowe". Na dwudniowy program składały się prezentacje i wystąpienia licznych ekspertów z dziedziny nowoczesnych technologii, obszarów certyfikacji dotyczących dekarbonizacji transportu, prawników oraz przedstawicieli szeroko pojętego biznesu biopaliwowego.

30.09.2024., 14:50h

Biopaliwa, to temat rzeka, rzeka która płynie i nabiera coraz większego rozpędu. Nurt biopaliwowy rozwija się z coraz większą siłą, a jego rozwój wymaga uregulowań, a także nowych obszarów aktywności. O tych uregulowaniach i kolejnych szansach oraz czekających nas wyzwaniach związanych z biopaliwami dyskutowano także w Debacie Ministrów oraz na panelu dyskusyjnym " Biopaliwa 2030". Partnerem medialnym konferencji była redakcja top agrar Polska.

image
top agrar Polska Patronem medialnym XIII Konferencji Biopaliwowej
FOTO: Urban

Oficjalnego otwarcia konferencji dokonał Zygmunt Gzyra, Prezes Krajowej Izby Biopaliw

– Biopaliwa są branżą, która podąża z duchem czasu. Patrząc na to co przez ostatnie parę lat nasza branża przeszła począwszy od COVID-u, przez wojnę, kryzys energetyczny i surowcowy, wydaje się, że mamy okres względnego spokoju – zaczął prezes KIB, który temu spokojowi przeciwstawił kolejne wyzwania czekające biopaliwowców w najbliższych latach, jednocześnie wprowadzając uczestników w tematykę następnych prezentacji.

Po wystąpieniu prezesa Gzyry, dyrektor generalny KIB, Adam Stępień z dumą zaprezentował nowe logo Krajowej Izby Biopaliw.

image
Nowe logo KIB
FOTO: Urban

Wystąpienie otwierające należało już do Clausa Kellera, z S&P Global Alpha GmbH, w którym rozwinął temat: "Łańcuchy dostaw i nie tylko – unijni producenci biopaliw w czasach wysokich celów RED III, oszukańczych przepływów handlowych i mniej bezpiecznego rynku gazu ziemnego", w którym zwracał m.in. uwagę na szeroko ostatnio omawiany import UCOS (oleje posmażalnicze) do UE.

Kolejne wystąpienia dotyczyło "Postępu w zakresie innowacji biologicznych w biorafineriach: zamykanie luki w kierunku bezemisyjnej przyszłości", a tematykę innowacji w przemyśle przybliżył nam Jakob B. Skjold, z firmy Novonesis.

Następny blok stanowiły wystąpienia kancelarii prawnych od lat służących wsparciem branży biopaliwowej.

I tak Krzysztof Rutkowski i Przemysław Bryksa, z KDCIP Rutkowski i Wspólnicy Sp. z o.o. zwracali szczególna uwagę na moment legislacyjny w którym się obecnie znajdujemy w Polsce, prezentując temat " Krajowa Legislacja biopaliwowa pomiędzy implementacjami RED2 i RED3". Prawnicy zwrócili uwagę na ważny szczegół przygotowywanego planu Ministerstwa Aktywów Państwowych w procesie dochodzenia do oczekiwanych wartości NCW w transporcie 14% w 2030 r., gdzie proponuje się przez cztery długie lata, począwszy od 2026 r., aż do 2029 r. utrzymywać maksymalny NCW na poziomie 10%, a w jeden rok mielibyśmy zrobić tak znaczny skok dochodząc do wyznaczonego NCW. Podważali jednocześnie w ogóle zasadność wskazanego ministerstwa i jego roli w biopaliwowej legislacji.

Na ciekawe zagrożenie wynikające również dla rolnictwa wskazali Wojciech Kotala i Adrian Biały z kancelarii Cabaj Kotala Doradztwo Podatkowe Sp. z o.o. omawiając temat "ETS 2 w obszarze transportu – co nas czeka?".

Z prezentacji ekspertów od podatków wynikały obowiązki, które mogą być wprowadzone na sprzedawców paliw transportowych wynikające z odprowadzania dodatkowych opłat, a tymi opłatami miały by być obciążane także firmy sprzedające paliwa dla rolników, które wykorzystywać będą w transporcie drogowym. Doradcy zwracali uwagę na obowiązkowy mechanizm, ale idące za nim dalej ogromne pole niedoprecyzowań, co ma być i jak liczone, a mechanizm ma wejść już w przyszłym roku.

W drugiej części konferencyjnego dnia mieliśmy dwa wydarzenia.

Pierwszym z nich było przebojowe wystąpienie Davida Carpintero z ePURE European renewal ethanol industry na temat: "Czy cele 2030 w zakresie dekarbonizacji transportu UE są osiągalne?"

Całość prezentacji to był zbiór symulacji jakimi drogami realnymi lub nie UE może dochodzić do wypełnienia nałożonych na kraje stowarzyszone celów. Ekspert testował tu takie wciąż kontrowersyjne rozwiązania jakimi jest np. benzyna z 20% domieszką etanolu (E80). Z różnorakich symulacji dał się wysnuć wniosek, że najlepszym rozwiązaniem w dochodzeniu do zamierzonego celu jest obecnie hybryda silnika paliwowego z silnikiem elektrycznym lub hybryda z plug-in.

Jednocześnie skupiając się na oczywistym dziś dla wszystkich rozwiązaniu, a więc samochodach elektrycznych, ekspert wykazał, że np. we Francji liczba nowo rejestrowanych elektryków po okresie wolnego rozwoju i niedawnym boomie zaczyna spadać i wynosi zaledwie 13,5%. Podczas, gdy udział hybryd od ośmiu lat z 50% wzrosła do 77,7%.

Przedstawiciel ePURE wykazywał, że transport drogowy ma udział w 21% w całkowitej emisyjności CO2 w tej części 13% stanowią samochody, a transport ciężkimi i lekkimi truckami stanowią odpowiednio 6 i 2% w transporcie drogowym. Dodatkowo za ok. 1% emisji odpowiada transport bez wykorzystania dróg.

Pokazując jak wielkie wyzwanie stoi przed stowarzyszona Europa do 2030 r. ekspert pokazał wykres, na którym widniały słupki pokazujące, że zarówno unijna obecna średnia, a jak i zdecydowana większość krajów nie osiągnęła jeszcze 10-proc. celu jaki był postawiony w dyrektywie RED I na 2020 r., a co tu mówić o 14-proc celu narzuconym przez dyrektywę RED II na 2030 wynoszącą 14% czy dyrektywę RED III też jako cel na 2030 r. ustalające cel 29%. Mogliśmy dostrzec jaka kosmiczna wręcz przestrzeń dzieli obecne polskie 5,8% redukcji, do tych niezbyt odległych czasowo celów.

Wieńczącą obrady pierwszego dnia część stanowił Panel Dyskusyjny Debaty Ministrów w którym brali udział Waldemar Pawlak – dawny Premier (PSL), J.K. Ardanowski – minister rolnictwa za rządów PIS, oraz Miłosz Motyka – obecny Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska.

image
Debata Ministrów na Konferencji Biopaliwowej
FOTO: Urban

W tej dyskusji prym wiódł Waldemar Pawlak i nic w tym dziwnego, bo rzeczywiście znajomość rzeczy była wyraźnie po stronie byłego Premiera, zresztą potem na wieńczącej pierwszy dzień obrad kolacji Premier Pawlak otrzymał z rąk władz KIB wyróżnienie uznające go za Ojca Chrzestnego biopaliw w Polsce. Wypowiedzi byłego Premiera pełne były błyskotliwych anegdot, z których wystarczy przytoczyć tylko jedną, która mówi o perspektywie zmian w nośnikach energii na świecie. "Kiedyś przedstawiciel Arabii Saudyjskiej, pytany przez naszego ministra o to co myśli jak długo potrwa i kiedy skończy się epoka paliw kopalnych (ropy naftowej) odpowiedział. – A myślisz, że epoka kamienia łupanego skończyła się dlatego, że na świecie zabrakło kamieni?" Rzeczywiście sama ta anegdota wystarczyła dawnemu Premierowi, żeby wprowadzić nas w atmosferę kolejnych etapów rozwoju biopaliw na świecie.

J.K. Ardanowski, jak to nas już zdążył przyzwyczaić także i tutaj nie wyszedł ze swojej roli i zwrócił uwagę, na fakt że rolnictwo nie może być tylko i wyłącznie traktowane jako emiter GHG, a powinno być przedstawiane jako ogromy obszar pochłaniania dwutlenku węgla z przyrody, poprzez pokrywające grunty użytkowane rolniczo uprawy. Ten ważny czynnik wydaje się, że wciąż nie potrafi wybrzmieć w gronie dyskutującego wciąż lobby transportowego, które rolnictwo traktuje tylko i wyłącznie jako dostawcę surowca do produkcji biopaliw, czy to płynnych, czy gazowych.

Drugi dzień konferencji to już spora ilość wystąpień firmowych partnerów dotyczących już samych mechanizmów i metodologii naliczania współczynników redukcji, technologii produkcji paliw w łańcuchu bio, a także omówienie aktualnej sytuacji i niezbyt odległej przyszłości na rynku biokomponentów.

W tym bloku wystąpili przedstawiciele: INiG – PIB w Krakowie, IUNG – PIB w Puławach, Orlen Południa SA, REDcert GmbH, Technoilogy, eFuel Alliance, KZR INiG System, Pentacomp Systemy Informatyczne SA, AT Agrar-Technik Int. GmbH, KOWR, UFOP i Volkswagena.

image
Zaplanowani uczestnicy debaty Biopaliwa 2030
FOTO: Urban

Na koniec odbył się panel dyskusyjny dotyczący naszej najbliższej przyszłości zatytułowany: "Biopaliwa 2030".

Ta troska o przyszłość polskich i europejskich biopaliw stała się więc klamrą łączącą początek i zakończenie XIII Konferencji Biopaliwa Transportowe.

image
Debata Biopaliwa 2030
FOTO: Urban

oprac. Juliusz Urban

Juliusz Urban
Autor Artykułu:Juliusz Urbanekspert ds. rynku zbóż top agrar Polska, doktor agronomii UP i absolwent MBA UE we Wrocławiu, wiele lat zarządzał skupem u dużego dystrybutora, był prezesem firmy przetwórstwa rzepaku, miał także własną firmę brokerską.
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
22. listopad 2024 01:06