Polska zaraz po Francji, Niemczech i Hiszpanii jest największym producentem żywności. W przypadku jabłek, gruszek oraz śliwek, nasz kraj znajduje się w czołówce.
Wartość eksportu polskiej żywności
W 2023 roku wartość eksportu polskiej żywności, artykułów rolno-spożywczych, wynosiła 51,8 mld euro, jest to wzrost aż o 8,1% w stosunku do roku 2022.
- Jednocześnie udział eksportu rolno-spożywczego w wartości całego polskiego eksportu zwiększył się z 13,8 proc. w 2022 r. do 14,7 proc. w roku 2023. Są to wyniki, które potwierdzają rosnące znaczenie branży rolno-spożywczej dla polskiej gospodarki – podaje MriRW.
Jakie produkty są eksportowane z Polski?
Najczęściej eksportowane produkty:
Do krajów UE w 2023 r. eksportowaliśmy:
- mięso i jego przetwory inne niż drobiowe (eksport o wartości 4,2 mld euro);
- mięso drobiowe (3,1 mld euro);
- pieczywo i wyroby piekarnicze (2,8 mld euro);
- ryby i ich przetwory (2,6 mld euro);
- paszę dla zwierząt (2,4 mld euro);
- produkty mleczarskie (2,2 mld euro);
- ziarno zbóż i wyroby cukiernicze (po 2,1 mld euro).
Do krajów poza unijnych w 2023 r. eksportowaliśmy:
- pszenicę (eksport o wartości 4,7 mln ton, 1,2 mld euro);
- produkty mleczne (1,1 mld euro);
- mięso drobiowe (961 mln euro);
- pieczywo i wyroby piekarnicze (937 mln euro);
- wyroby tytoniowe (821 mln euro);
- czekoladę i wyroby czekoladowe (798 mln euro).
Gdzie Polska eksportuje żywność?
Polskie produkty spożywcze, podobnie jak w poprzednich latach eksportowane były głównie na rynek Unii Europejskiej. Udział rynku UE w eksporcie żywności z Polski wyniósł 73%.
Najwięksi odbiorcy w UE 2023 r.:
- Niemcy -– 13,3 mld euro, o 11 proc. więcej niż w 2022 r.;
- Niderlandy – 3,2 mld euro;
- Francja – 3 mld euro;
- Włochy – 2,5 mld euro;
- Czechy – 2,4 mld euro.
- Warto także odnotować wzrost o około 15 proc. wartości polskiego eksportu do Irlandii, o 14 proc. do Grecji i o 12 proc. do Hiszpanii – zaznacza MRiRW.
W 2023 r. z Polski do krajów poza unijnych wyeksportowano produkty o wartości 13,75 mld euro.
Najwięksi poza unijni odbiorcy 2023:
- Wielka Brytania – 4,2 mld euro, o 14 proc. więcej niż w roku 2022;
- Ukraina – ponad 1 mld euro;
- Stany Zjednoczone – 870 mln euro.
- Na uwagę zasługuje także duży wzrost wartości sprzedaży artykułów rolno-spożywczych na rynki nigeryjski i turecki – MRiRW.
Bernat Patrycja
Źródło: MRiRW
Fot: Canva