Podczas naszego czerwcowego webinarium pt. "Premia dla młodego rolnika i sukcesja w gospodarstwie rolnym" jeden z jego uczestników zadął pytanie dotyczące tego ile razy można zostać wezwanym przez ARMIR do wprowadzenia poprawek w wniosku złożonym wniosku.
Liczba poprawek zależy od fazy oceny wniosku
Zasadniczo wnioskodawca może zostać wezwany przez ARiMR do wprowadzenia poprawek we wniosku raz na etapie jego oceny formalnej i kilka razy na etapie oceny merytorycznej.
Ocena formalna wniosku
Jeżeli wniosek o przyznanie pomocy (WOPP) zawiera braki formalne, ARiMR wzywa jednokrotnie wnioskodawcę do usunięcia
tych braków w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania. ARiMR nie wzywa wnioskodawcy do usunięcia braków formalnych we WOPP w sytuacji, gdy zachodzą niebudzące wątpliwości przesłanki nieprzyznania pomocy.
W przypadku nieusunięcia we WOPP w wyznaczonym terminie wskazanych braków:
1) wnioskodawcy odmawia się przyznania pomocy - jeśli bez usunięcia tych braków nie można stwierdzić spełniania przez wnioskodawcę warunków przyznania pomocy;
2) WOPP podlega rozpatrzeniu w zakresie, w jakim został wypełniony - jeśli bez usunięcia tych braków można stwierdzić spełnienie przez wnioskodawcę warunków przyznania pomocy - chyba że na prośbę wnioskodawcy przywrócono termin do usunięcia braków formalnych i wnioskodawca te braki usunął.
Ocena merytoryczna wniosku
Po zakończeniu oceny formalnej następuje etap oceny, w trakcie której ARiMR:
1) dokonuje oceny merytorycznej WOPP w zakresie spełniania warunków przyznania pomocy oraz kryteriów wyboru operacji określonych w załączniku nr 3 do Regulaminu, w tym uzyskania minimalnej liczby punktów umożliwiającej przyznanie pomocy,
2) przyznaje punkty za dane kryterium wyboru operacji,
3) ustala kolejność przysługiwania pomocy na podstawie wyników oceny w zakresie spełniania kryteriów wyboru operacji,
4) ustala, czy dana operacja mieści się w limicie środków przeznaczonych na dany nabór,
5) dokonuje weryfikacji pod kątem wystąpienia przesłanek odmowy zawarcia umowy
wynikających z art. 93 ust. 2 i 3 ustawy PS WPR (wymienione w § 6 ust. 3).
Kiedy potrzebna jest korekta wniosku?
ARiMR w trakcie oceny merytorycznej WOPP może wzywać wnioskodawcę do poprawienia (korekty) WOPP lub do wyjaśnienia faktów istotnych dla rozstrzygnięcia sprawy, lub do przedstawienia dowodów na potwierdzenie tych faktów w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania, z pouczeniem, że niepoprawienie wniosku lub niezłożenie wyjaśnień skutkować będzie rozpatrzeniem wniosku w oparciu o dotychczasową dokumentację przedłożoną przez wnioskodawcę.
ARiMR wzywa wnioskodawcę do poprawienia WOPP lub do złożenia wyjaśnień kompleksowo w ramach jednego wezwania. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się więcej niż jedno wezwanie, w szczególności, gdy pojawią się nowe fakty wymagające wyjaśnienia.
W przypadku niepoprawienia WOPP lub niezłożenia wyjaśnień w wyznaczonym terminie, WOPP podlega rozpatrzeniu w oparciu o dotychczas przedłożoną dokumentację, chyba że na prośbę wnioskodawcy przywrócono termin do poprawienia WOPP lub do złożenia wyjaśnień i wnioskodawca dopełnił czynności, do których był wezwany.