Beneficjenci tego poddziałania premiowego mogą rozliczyć projekty w maksymalnym terminie nie dłuższym niż do dnia 31 sierpnia 2025 r., przy czym musi zostać zachowany odpowiednio 2 lub 3-letni, wynikający z decyzji o przyznaniu pomocy, termin realizacji biznesplanu. Poniżej przedstawiamy najważniejsze zobowiązania wynikające z otrzymania dofinansowania dla beneficjentów poszczególnych poddziałań premiowych
Poddziałanie 6.3 „Restrukturyzacja małych gospodarstw”
Drugą ratę pomocy, wypłaca się na wniosek o płatność, który składa się po realizacji biznesplanu, jednak nie później niż do dnia upływu 3 lat od dnia wypłaty pierwszej raty pomocy i nie później niż do dnia 31 sierpnia 2025r., a w przypadku, o którym mowa w § 23 ust. 1-nie później niż do dnia upływu 4 lat od dnia wypłaty pierwszej raty pomocy i nie później niż do dnia 31 sierpnia 2025r.
Beneficjent powinien:
- prowadzić działalność rolniczą w gospodarstwie, którego rozwoju dotyczy biznesplan, co najmniej do dnia upływu 5 lat od dnia wypłaty pierwszej raty pomocy,
- w wyniku realizacji biznesplanu powinien nastąpić wzrost wielkości ekonomicznej gospodarstwa do poziomu co najmniej 10 tys. euro,
- osiągnąć wzrost wielkości ekonomicznej gospodarstwa o co najmniej 20% w stosunku do wyjściowej wielkości ekonomicznej i utrzymać ten wzrost co najmniej do dnia upływu 5 lat od dnia wypłaty pierwszej raty pomocy,
- zrealizować działania, z tytułu których przyznano punkty, w tym m.in. w zakresie zmiany kierunku produkcji,
- przedłożyć Informację o realizacji warunków, opracowaną na formularzu udostępnionym przez Agencję.
Co dołączyć do wniosku o płatność?
Do wniosku o płatność II raty dołącza się:
- Sprawozdanie z realizacji biznesplanu sporządzone zgodnie z wzorem udostępnionym przez Agencję
- Dokumenty potwierdzające realizację działań,o których mowa w §22 pkt 4 oraz § 6 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia
- Oświadczenie o prowadzeniu ewidencji przychodów i rozchodów w gospodarstwie, lub prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów, lub prowadzeniu księgi rachunkowej, lub ewidencji przychodów i rozchodów na podstawie odrębnych przepisów
- Plan nawozowy oraz wyniki chemicznej analizy gleby, rejestr działań agrotechnicznych (jeżeli beneficjentowi przyznano punkty w ramach tego kryterium)
Jak informuje Agencja, niezrealizowanie założeń biznesplanu może skutkować odmową wypłaty drugiej raty pomocy oraz wszczęciem postępowania windykacyjnego w zakresie zwrotu w całości lub w części otrzymanej pierwszej raty pomocy zgodnie z przepisami rozporządzeń wykonawczych, dlatego warto raz jeszcze zapoznać się z założeniami wynikającymi z biznesplanu, po to aby złożyć kompletny wniosek o płatność a tym samym skrócić czas oczekiwania na wypłatę II raty pomocy.
Fot. Bujoczek