StoryEditor

Rolnicy: Nie chcemy odszkodowań, tylko ziemi za wywłaszczenie pod CPK

Inwestycja uważana przez niektórych za słuszną dla rozwoju gospodarczego jest, zdaniem rolników, zamachem na polskie rolnictwo i wiejską społeczność. Mowa o Centralnym Porcie Komunikacyjnym, w szczególności o budowanej w ramach projektu Kolei Dużych Prędkości.
03.03.2024., 07:56h
Z tego artykułu dowiesz się:
  • Inwestycje a zie
  • Skala wywłaszczeń pod inwestycje
  • Ochłapy za krwawicę
  • Ludzkie dramaty
  • Domagamy się rezerwacji gruntów z KOWR
  • W CPK trwa audyt
  • Stanowisko MRiRW
  • Skala wywłaszczeń jest i będzie ogromna

Inwestycje a ziemia

Chcemy mieć wybór. Nie chcemy odszkodowań, tylko ziemi w zamian – mówią jednogłośnie rolnicy z gminy Krzykosy w powiecie średzkim w Wielkopolsce. To właśnie na ich gruntach rolnych planowany jest przebieg jednej z tras Kolei Dużych Prędkości w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Z danych Biura Realizacji Podprogramu Kolejowego CPK wynika, że pod realizację wariantu inwestorskiego W9 linii kolejowej nr 85 na odcinku Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań do wykupu planowane jest ok. 1639,2 ha gruntów rolnych i leśnych. Na Program Kolejowy CPK składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.

image

Jak wskazują rolnicy, budowa S-11 i Kolei w ramach CPK w pow. średzkim dotknie zwłaszcza gminę Krzykosy i Nowe Miasto nad Wartą. Inwestycje przetną się tam bądź będą od siebie oddalone o 200–500 m.

FOTO: Mulak

Ale to nie jedyna inwestycja, która w najbliższym czasie ma stanąć w okolicy. Na terenie gmin: Środa Wielkopolska, Zaniemyśl, Nowe Miasto nad Wartą, a także Krzykosy przebiegać ma również nowy odcinek drogi S-11 Kórnik – Jarocin. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Poznaniu szacuje, że w powiecie średzkim pod inwestycję zajętych zostanie 469,3 ha pól łącznie z lasami prywatnymi i państwowymi, z czego w samej gminie Krzykosy najwięcej – 210,4 ha. I o ile z budową tej inwestycji, która jest obecnie na etapie oczekiwania na decyzję środowiskową z Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Poznaniu, rolnicy się pogodzili, tak planowana budowa kolei budzi ich ogromny gniew.

Skala wywłaszczeń pod inwestycje

– Lepiej zmodernizowaliby już istniejące linie kolejowe, niż wydawali grube miliardy na budowę CPK, który przyniesie więcej szkód niż pożytku. Taka skala wywłaszczeń gruntów rolnych na cele publiczne spowoduje, że wielu z nas przestanie się ekonomicznie opłacać dalej prowadzić gospodarstwo. Nie możemy do tego dopuścić – mówi Dariusz Goliński, hodowca świń i zarazem przewodniczący Rady Powiatowej Wielkopolskiej Izby Rolniczej w Środzie Wielkopolskiej. Jak wskazuje, pod budowę Kolei Dużych Prędkości mają mu zabrać 4,5 z 30 hektarów, na których uprawia żyto, pszenżyto, jęczmień i pszenicę. Rolnik produkuje rocznie 500–600 tuczników w cyklu zamkniętym.

Pozostało 85% tekstu
Ten artykuł jest dostępny tylko dla Prenumeratorów
Zyskaj dostęp do wszystkich treści Premium i e-wydań z Prenumeratą Cyfrową lub Drukowaną. Wybierz pakiet dla siebie i korzystaj tak, jak lubisz.
Masz Prenumeratę top agrar Polska, ale nie wiesz, jak dodać numer klienta na portalu?Kliknij tu, przygotowaliśmy dla Ciebie instrukcję rejestracji.
Dominika Mulak
Autor Artykułu:Dominika Mulak Dziennikarka portalu topagrar.pl
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
23. grudzień 2024 14:51