StoryEditor

Rolnicy: Nie chcemy odszkodowań, tylko ziemi za wywłaszczenie pod CPK

Inwestycja uważana przez niektórych za słuszną dla rozwoju gospodarczego jest, zdaniem rolników, zamachem na polskie rolnictwo i wiejską społeczność. Mowa o Centralnym Porcie Komunikacyjnym, w szczególności o budowanej w ramach projektu Kolei Dużych Prędkości.
03.03.2024., 07:56h
Z tego artykułu dowiesz się:
  • Inwestycje a zie
  • Skala wywłaszczeń pod inwestycje
  • Ochłapy za krwawicę
  • Ludzkie dramaty
  • Domagamy się rezerwacji gruntów z KOWR
  • W CPK trwa audyt
  • Stanowisko MRiRW
  • Skala wywłaszczeń jest i będzie ogromna

Inwestycje a ziemia

Chcemy mieć wybór. Nie chcemy odszkodowań, tylko ziemi w zamian – mówią jednogłośnie rolnicy z gminy Krzykosy w powiecie średzkim w Wielkopolsce. To właśnie na ich gruntach rolnych planowany jest przebieg jednej z tras Kolei Dużych Prędkości w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Z danych Biura Realizacji Podprogramu Kolejowego CPK wynika, że pod realizację wariantu inwestorskiego W9 linii kolejowej nr 85 na odcinku Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań do wykupu planowane jest ok. 1639,2 ha gruntów rolnych i leśnych. Na Program Kolejowy CPK składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.

image

Jak wskazują rolnicy, budowa S-11 i Kolei w ramach CPK w pow. średzkim dotknie zwłaszcza gminę Krzykosy i Nowe Miasto nad Wartą. Inwestycje przetną się tam bądź będą od siebie oddalone o 200–500 m.

FOTO: Mulak

Ale to nie jedyna inwestycja, która w najbliższym czasie ma stanąć w okolicy. Na terenie gmin: Środa Wielkopolska, Zaniemyśl, Nowe Miasto nad Wartą, a także Krzykosy przebiegać ma również nowy odcinek drogi S-11 Kórnik – Jarocin. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Poznaniu szacuje, że w powiecie średzkim pod inwestycję zajętych zostanie 469,3 ha pól łącznie z lasami prywatnymi i państwowymi, z czego w samej gminie Krzykosy najwięcej – 210,4 ha. I o ile z budową tej inwestycji, która jest obecnie na etapie oczekiwania na decyzję środowiskową z Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Poznaniu, rolnicy się pogodzili, tak planowana budowa kolei budzi ich ogromny gniew.

Skala wywłaszczeń pod inwestycje

– Lepiej zmodernizowaliby już istniejące linie kolejowe, niż wydawali grube miliardy na budowę CPK, który przyniesie więcej szkód niż pożytku. Taka skala wywłaszczeń gruntów rolnych na cele publiczne spowoduje, że wielu z nas przestanie się ekonomicznie opłacać dalej prowadzić gospodarstwo. Nie możemy do tego dopuścić – mówi Dariusz Goliński, hodowca świń i zarazem przewodniczący Rady Powiatowej Wielkopolskiej Izby Rolniczej w Środzie Wielkopolskiej. Jak wskazuje, pod budowę Kolei Dużych Prędkości mają mu zabrać 4,5 z 30 hektarów, na których uprawia żyto, pszenżyto, jęczmień i pszenicę. Rolnik produkuje rocznie 500–600 tuczników w cyklu zamkniętym.

Pozostało 85% tekstu
Ten artykuł jest dostępny w Strefie Premium.
Czytaj i oglądaj bez ograniczeń! Zyskaj dostęp do Strefy Premium już za 19,90 zł za pierwszy miesiąc. Dla prenumeratorów dostęp gratis po zalogowaniu
Prenumeratorzy top agrar Polska mogą korzystać ze Strefy Premium za darmo! Kliknij, by dowiedzieć się, jak się zarejestrować.
Dominika Mulak
Autor Artykułu:Dominika Mulak Dziennikarka portalu topagrar.pl
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
24. listopad 2024 10:27