Gospodarstwa rolne w Niemczech coraz częściej korzystają z mediów społecznościowych i własnych stron internetowych, aby pokazywać społeczeństwu swoją działalność. Wynika to z badania przeprowadzonego przez cyfrowe stowarzyszenie Bitkom.
Zobacz też: Jak zmieniły się ceny gruntów rolnych w Niemczech?
Większe znaczenie mediów społecznościowych w rolnictwie
Z raportu wynika, że 28% z 500 ankietowanych gospodarstw jest aktywnych w mediach społecznościowych, takich jak Instagram, Facebook czy LinkedIn. W podobnym badaniu w 2022 roku tylko 19% respondentów korzystało z platform. Ponadto jedna czwarta gospodarstw posiada własną stronę internetową w celu dostarczania informacji. Dwa lata temu jedynie 16% firm była obecna w internecie.
81% rolników widzi korzyści z cyfryzacji
Dodatkowo 81% gospodarstw uważa, że cyfryzacja sprawia, że produkcja rolna staje się bardziej przejrzysta. Bezpośredni wgląd w procesy i warunki panujące na farmie zapewniają także kamery internetowe, które umożliwiają śledzenie wydarzeń w oborze lub na polu na żywo. Obecnie, według badania, takie kamery znajdują się w 8% gospodarstw rolnych, podczas gdy w 2022 roku było to 6%.
Sprzedaż produktów rolnych online wzrasta z roku na rok
Nieco ponad połowa ankietowanych uważa, że nowe technologie cyfrowe otwierają nowe możliwości sprzedaży i dystrybucji. Już 12% niemieckich gospodarstw korzysta z online sklepów rolniczych lub platformy internetowych do sprzedaży bezpośredniej, co stanowi wzrost o 5% w porównaniu z ankietą sprzed dwóch lat.
- Ustanowienie sprzedaży bezpośredniej online jako nowego kanału sprzedaży w regionie może być dodatkowym źródłem dochodu dla gospodarstw rolnych, które można zrealizować przy mniejszych nakładach niż otwarcie tradycyjnego sklepu – tłumaczy Jana Moritz, specjalista ds. rolnictwa cyfrowego Bitkom, wyjaśniając ten rozwój.
W badaniu wzięło udział 500 właścicieli gospodarstw rolnych o powierzchni co najmniej 20 hektarów w zachodnich Niemczech i 100 hektarów lub więcej we wschodnich Niemczech, którzy zostali zapytania telefonicznie lub online.
Źródło: AgraEurope