Ministerstwo rolnictwa przedstawiło projekt ustawy „o zwrocie części podatku rolnego za 2024 rok”. Teraz możemy podać więcej szczegółów, ostatnio informowaliśmy o głównych założeniach tego projektu, które zaprezentowało MRiRW.
Jak się ustala wysokość podatku rolnego?
Zgodnie z przepisami podatek rolny za rok podatkowy wynosi:
- od 1 ha przeliczeniowego gruntów o powierzchni powyżej 1 ha - równowartość pieniężną 2,5 q żyta,
- od 1 ha gruntów o powierzchni do 1 ha - równowartość pieniężną 5 q żyta
Wysokość podatku oblicza się według średniej ceny skupu żyta za 11 kwartałów poprzedzających kwartał poprzedzający rok podatkowy. Z kolei średnią cenę skupu żyta podaje Główny Urząd Statystyczny.
Z uwagi na to, że GUS ogłosił za 11 kwartałów poprzedzających IV kwartał 2023 r. cenę żyta wyższą niż w poprzednim roku o 21% zdaniem autorów projektu ustawy zasadne jest pozostawienie wysokości podatku rolnego na poziomie roku 2023.
Rolnicy w trudnej sytuacji - po co podnosić podatek rolny?
W opinii ministerstwa rolnictwa 2024 r. to kolejny bardzo trudny rok dla polskich producentów rolnych na skutek nadmiernego przywozu produktów rolnych z Ukrainy do Polski. Nadmierny import produktów rolnych doprowadził do problemów zarówno rolników, jak i podmiotów skupowych i wciąż ma odbicie w sytuacji jaka panuje na krajowym rynku.
- Zwiększenie obciążeń finansowych producentów rolnych z tytułu podatku rolnego w 2024 r. wobec braku realnych perspektyw poprawy sytuacji na rynku rolnym wobec trwającej wojny w Ukrainie nie ma uzasadnienia ekonomicznego – czytamy w uzasadnieniu projektu.
Brak opłacalności produkcji w rolnictwie
Resort rolnictwa przypomina, że z przeprowadzanych przez Szkołę Główną Handlową badań koniunktury w I kwartale 2024 r. w porównaniu z IV kwartałem 2023 r. wynika, że wartość wskaźnika koniunktury (IRGSGR) obniżyła się o 1,7 pkt, do wysokości -24 pkt. Odnotowany w I kwartale br. spadek wartości IRGARG jest skutkiem obniżenia się wskaźnika przychodów gospodarstw.
Z prowadzonych przez Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej – PIB w Warszawie badań rachunków makroekonomicznych w rolnictwie wynika, że w 2023 r. wartość produkcji rolnictwa zmniejszyła się w porównaniu do 2022 r. głównie w wyniku zmniejszenia wartości produkcji zbóż oraz wartości produkcji mleka., przy czym utrzymywała się na poziomie roku 2022 wartość zużycia pośredniego przy rosnących kosztach energii i środków ochrony roślin.
W 2023 roku dochód z rolnictwa zmniejszył się o 19 % w stosunku do roku 2022. Główny Urząd Statystyczny podaje, że w lutym 2024 r. spadły ceny podstawowych produktów rolnych o 0,2 % w porównaniu do stycznia 2024 r. i o 15,4 % w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku.
Będzie zwrot części podatku rolnego
W projekcie ustawy proponuje się zwrot części podatku rolnego w kwocie stanowiącej iloczyn różnicy w cenie przyjętej do naliczania podatku rolnego w 2024 r. i przyjętej w 2023 r. oraz ilości ha przeliczeniowych określonych w nakazie podatkowym lub deklaracji podatkowej.
Zwrot podatku będzie następował w formie:
- kompensaty części podatku rolnego przypadającej do zapłaty czwartej racie podatku rolnego, której płatność przypada do dnia 15 listopada 2024 r.
- lub zwrotu części podatku rolnego w całości zapłaconego do dnia złożenia wniosku, który to zwrot będzie następował bez zbędnej zwłoki.
Kto nie skorzysta ze zwrotu podatku rolnego?
Częściowy zwrot podatku rolnego będzie realizowany na wniosek podatnika podatku rolnego prowadzącego gospodarstwo rolne i będącego mikroprzedsiębiorstwem, małym albo średnim przedsiębiorstwem.
Ze zwrotu nie będą korzystać:
- właściciele użytków rolnych, których obszar nie przekracza 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy oraz podatnicy podatku rolnego,
- duzi przedsiębiorcy rolni, czyli tacy, którzy zatrudniają co najmniej 250 pracowników i których roczny obrót wynosi co najmniej równowartość w złotych 50 mln euro, lub roczna suma bilansowa wynosi co najmniej równowartość w złotych 43 mln euro.
Jak rolnik otrzyma zwrot części podatku rolnego?
Kwota zwrotu części będzie obniżała należność z tytułu podatku rolnego z 2024 r., a w przypadku gdy ten podatek został w całości zapłacony przed podatnika podatku rolnego – albo organ podatkowy wypłaci kwotę tego zwrotu rachunek tego podatnika.
Zwrot podatku rolnego będzie realizowany ze środków budżetu państwa. Gminy otrzymają 1% odpis od kwot zwrotu części podatku rolnego na pokrycie kosztów związanych ze zwrotem części podatku rolnego, czyli inaczej - na obsługę administracyjną zwrotu części podatku rolnikom.
Jaki budżet na zwrot części podatku rolnego w 2024 roku?
Przedkładany projekt ustawy spowoduje wydatki z budżetu państwa w 2024 r. w kwocie 292,9 mln zł, w tym 2,9 mln zł dla jednostek samorządu terytorialnego z tytułu realizacji zadania zleconego 1% wypłaconych kwot.