Ambasador Ukrainy przeciwny inspekcjom statków
Ukraina nie zgadza się na kontrole i inspekcje statków opuszczających ukraińskie porty – to stanowisko przedstawił ukraiński ambasador w Turcji, Wasyl Bodnar, na antenie United News.
– Fakt, że stworzyliśmy własny korytarz zachęcił naszych partnerów do tworzenia innych dróg handlowych. Chciałbym przypomnieć, że statki przepływają przez wody terytorialne Rumunii, Bułgarii i Turcji, a teraz mówimy o stworzeniu bezpieczniejszej trasy – mówił Bodnar – Jedyną rzeczą, która nam nie odpowiada, jest powrót do warunków, które istniały w pierwszym korytarzu zbożowym. Nie może być żadnej kontroli, żadnych inspekcji statków opuszczających ukraińskie porty. Nigdy się na to nie zgodzimy – podsumował ambasador i zaznaczył, że negocjacje te są częścią przygotowań do Konferencji Bezpieczeństwa Żywnościowego, która odbędzie się w Turcji pod koniec sierpnia.
Bezpieczeństwo żywności i rolników
Jak informuje Ukrinform, Ukrainie udało się uruchomić nowy korytarz humanitarny dla statków na Morzu Czarnym. Ruch statków handlowych do i z ukraińskich portów na Morzu Czarnym odbywa się pomimo ostrzału infrastruktury portowej przez wojska rosyjskie.
– Na pierwszym Szczycie Pokojowym uzgodniono, że kwestia globalnego bezpieczeństwa zostanie opracowana w grupie roboczej, która skupi się na bezpieczeństwie producentów rolnych, portów, zapewnieniu trwansportu, stworzeniu warunków do bezpiecznego dostarczania produktów z Ukrainy do krajów, które najbardziej tego potrzebują – powiedział Bodnar.
Rosja próbuje blokować transport zboża
Ukraina, Organizacja Narodów Zjednoczonych i Turcja podpisały porozumienie o przedłużeniu Inicjatywy na rzecz bezpiecznego transportu produktów rolnych przez Morze Czarne w lipcu 2022 roku. Podobne porozumienie zostało podpisane przez ONZ, Turcję i Rosję, jednak 17 lipca 2023 r. strona rosyjska przesłała swoje zastrzeżenia do przedłużenia umowy zbożowej i tym samym ją rozwiązała.
Po miesiącu Ukraina ogłosiła nowe tymczasowe trasy dla statków handlowych pływających do i z ukraińskich portów na Morzu Czarnym. Trasy te są wykorzystywane przede wszystkim dla portów w Chornomorsku, Odessie i Piwdennym.
Wpływ korytarzy zbożowych na światowy rynek pszenicy jest ogromny, bo według analiz, światowe ceny pszenicy zaczęły spadać natychmiast po tym, jak pierwszy statek z ziarnem opuścił jeden z ukraińskich portów na Morzu Czarnym po raz pierwszy od czasu, gdy Rosja wycofała się z umowy zbożowej.
źródło: UkrAgroConsult
tłum. al