StoryEditor

Bodnar: Ukraina nie zgadza się na inspekcje statków w nowej umowie zbożowej

Korytarz zbożowy przez Morze Czarne ma się ponownie otworzyć, ale pod pewnymi warunkami – Ukraina nie zgadza się na kontrole ani inspekcje swoich statków.

topagrar.pl
23.07.2024., 15:01h

Ambasador Ukrainy przeciwny inspekcjom statków

Ukraina nie zgadza się na kontrole i inspekcje statków opuszczających ukraińskie porty – to stanowisko przedstawił ukraiński ambasador w Turcji, Wasyl Bodnar, na antenie United News.

– Fakt, że stworzyliśmy własny korytarz zachęcił naszych partnerów do tworzenia innych dróg handlowych. Chciałbym przypomnieć, że statki przepływają przez wody terytorialne Rumunii, Bułgarii i Turcji, a teraz mówimy o stworzeniu bezpieczniejszej trasy – mówił Bodnar – Jedyną rzeczą, która nam nie odpowiada, jest powrót do warunków, które istniały w pierwszym korytarzu zbożowym. Nie może być żadnej kontroli, żadnych inspekcji statków opuszczających ukraińskie porty. Nigdy się na to nie zgodzimy – podsumował ambasador i zaznaczył, że negocjacje te są częścią przygotowań do Konferencji Bezpieczeństwa Żywnościowego, która odbędzie się w Turcji pod koniec sierpnia.

image

Ukraina zwiększyła eksport pszenicy i rzepaku w sezonie 2023/2024

Bezpieczeństwo żywności i rolników

Jak informuje Ukrinform, Ukrainie udało się uruchomić nowy korytarz humanitarny dla statków na Morzu Czarnym. Ruch statków handlowych do i z ukraińskich portów na Morzu Czarnym odbywa się pomimo ostrzału infrastruktury portowej przez wojska rosyjskie.

– Na pierwszym Szczycie Pokojowym uzgodniono, że kwestia globalnego bezpieczeństwa zostanie opracowana w grupie roboczej, która skupi się na bezpieczeństwie producentów rolnych, portów, zapewnieniu trwansportu, stworzeniu warunków do bezpiecznego dostarczania produktów z Ukrainy do krajów, które najbardziej tego potrzebują – powiedział Bodnar.

Rosja próbuje blokować transport zboża

Ukraina, Organizacja Narodów Zjednoczonych i Turcja podpisały porozumienie o przedłużeniu Inicjatywy na rzecz bezpiecznego transportu produktów rolnych przez Morze Czarne w lipcu 2022 roku. Podobne porozumienie zostało podpisane przez ONZ, Turcję i Rosję, jednak 17 lipca 2023 r. strona rosyjska przesłała swoje zastrzeżenia do przedłużenia umowy zbożowej i tym samym ją rozwiązała.

Po miesiącu Ukraina ogłosiła nowe tymczasowe trasy dla statków handlowych pływających do i z ukraińskich portów na Morzu Czarnym. Trasy te są wykorzystywane przede wszystkim dla portów w Chornomorsku, Odessie i Piwdennym.

image

Wielka Trójka podała na rynek ponad połowę pszenicy

Wpływ korytarzy zbożowych na światowy rynek pszenicy jest ogromny, bo według analiz, światowe ceny pszenicy zaczęły spadać natychmiast po tym, jak pierwszy statek z ziarnem opuścił jeden z ukraińskich portów na Morzu Czarnym po raz pierwszy od czasu, gdy Rosja wycofała się z umowy zbożowej.

źródło: UkrAgroConsult

tłum. al

topagrar.pltopagrar.pl
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
02. listopad 2024 18:21