Jak podkreśla Rafał Mładanowicz, prezes Krajowej Federacji Producentów Zbóż, mimo, że nie udało się zmodernizować nabrzeża w porcie w Gdańsku dla potrzeb załadunku największych statków towarowych z udziałem rolników, to jest możliwość że z tego portu będą wypływać statki typu Panamx (o zanurzeniu ok. 15 m) załadowane polskim zbożem. – Firma OT Logistki przystępuje bowiem do inwestycji w centrum portu – informuje Mładanowicz.
– Jest to nasz sztandarowy projekt, który według planów będzie ukończony w 2019 roku. W ramach projektu w porcie gdańskim zbudujemy magazyn na zboże o pojemności 195 tys. ton. Gdańsk będzie głównym kierunkiem handlu produktami agro. Będzie można tam jednocześnie ładować dwa statki typu Panamax. Rata załadunkowa ma wynosić 30 tys. t ziarna na dobę, a rata przyjęciowa 18 tys. t na dobę - wyjaśnia Andrzej Staliński z firmy OT Logistik.
Należy nadmienić, że wspomniana firma jest także operatorem w porcie w Świnoujściu i w Gdyni. Obecnie do portu w Świnoujściu mogą wpływać statki o zanurzeniu do 13 m. Do listopada tego roku będzie ukończony magazyn na zboże o pojemności do 90 tys. t. Dobowa rata załadunkowy wynosi już 10 tys. t. W Gdyni natomiast powierzchnia magazynowa wzrośnie w tym roku z 20 do 35 tys. t, rata załadunkowa wynosi tyle co w Świnoujściu czyli 10 tys. t na dobę. jbr
StoryEditor
Coraz więcej zbóż na eksport
W ostatnich latach na znaczeniu przybiera eksport polskiego ziarna drogą morską. W ubiegłym roku w ten sposób granice naszego kraju opuściło 6 mln t zbóż w tym 4 mln t pszenicy. Wygląda na to, że w najbliższych latach zwiększą się możliwości techniczne wywozu zbóż drogą morską.