StoryEditor

Konsument stawia na mięso, makaron i czekoladę

Jak zmieni się rynek żywności w nadchodzących latach? Na to pytanie odpowiada najnowszy raport BGŻ BNP Paribas.
19.11.2015., 16:11h

BGŻ BNP Paribas zaprosił swoich partnerów biznesowych i największych klientów na doroczną Agrokonferencję – tym razem do Łodzi. Spotkanie otworzył po raz pierwszy Tomasz Bogus, nowy prezes zarządu. Przypomniał, że Grupa BNP Paribas działa w ponad 70 krajach i a BGŻ BNP Paribas jest największym bankiem w branży rolno-spożywczej Grupy w Europie.
Podczas konferencji zaprezentowano najnowszy raport opracowany  wraz z firmą GfK, poświęcony zmianom preferencji Polaków w zakresie konsumpcji żywności. Warto przytoczyć  wynikające z niego wnioski, ważkie dla producentów rolnych. Otóż bogacenie się społeczeństwa jest jednym z kluczowych czynników odpowiedzialnych za zmiany konsumpcji żywności – w tym w Polsce. Obserwowane od początku okresu transformacji (1990 r.) dominujące spadki konsumpcji podstawowych artykułów żywnościowych na głowę w gospodarstwie domowym będą kontynuowane, choć ich tempo może spowolnić. Szczególnie wysokie, dwucyfrowe ich wartości oczekiwane są w przypadku ziemniaków, mleka, pieczywa czy owoców. Mniejsze, jednocyfrowe spadki mogą dotyczyć mąki, soków owocowych, cukru, olejów i tłuszczów, warzyw i grzybów oraz jaj.

Wzrostu konsumpcji w gospodarstwach domowych można się spodziewać w przypadku makaronu, mięsa, wędlin wysokogatunkowych, ryb czy czekolady. Ponadto:

  1. Wzrost krajowego popytu na podstawowe artykuły żywnościowe w dużej mierze będzie wynikał ze wzrostu popytu ze strony gastronomii oraz przemysłu spożywczego, poddającego podstawowe towary dalszemu przetworzeniu, a potem i eksportowi. Ukierunkowanie oferty dla tego segmentu rynku będzie miało coraz większe znaczenie dla wielkości sprzedaży producentów.
  2. Obserwując konsumpcję w Polsce, na tle krajów Europy Centralnej należy pamiętać, że modele konsumpcji w innych krajach też ulegają zmianie i choć się globalizują, to jednak konwersja jest powolna i istotne różnice nadal pozostają.
  3. W całym okresie transformacji mieliśmy do czynienia ze spadkiem dziennego spożycia energii na mieszkańca w gospodarstwach domowych. Działo się tak głównie za sprawą spadku konsumpcji białka roślinnego i węglowodanów, przy nieznacznym wzroście w przypadku białka zwierzęcego. Przy czym obecnie jego poziom zbliżył się do minimów zalecanych w normach żywieniowych GDA, dlatego w kolejnych latach w połączeniu z oczekiwanym wzrostem dochodu stabilizacja ilości spożywanych kalorii powinna przyczynić się do wyhamowania spadku konsumpcji żywności per capita.
  4. Cena pozostaje nadal kluczowym czynnikiem wyboru produktów żywnościowych przez konsumentów, a jej wpływ jest jednoznacznie negatywny dla każdej badanej kategorii. Szczególnie silna reakcja popytu na wzrost cen występuje w przypadku soków owocowych i wędlin wysokogatunkowych.
  5. Wysoka jakość żywności najczęściej kojarzy się konsumentom ze świeżością produktów. Oprócz tego duże znaczenie dla percepcji wysokiej jakości ma fakt wyprodukowania żywności w Polsce. Ważnym atrybutem przypisywanym jakości był także ekologiczny sposób produkcji, rozumiany jako brak konserwantów i sztucznych dodatków w składzie.

Źródło: BGŻ BNP Paribas we współpracy z GfK, opr. pł

Top Agrar
Autor Artykułu:Top Agrar
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
23. grudzień 2024 02:30