„Podstawowym celem projektowanej ustawy jest stworzenie w Polsce nowego jednolitego zintegrowanego systemu kontroli bezpieczeństwa i jakości żywności na wszystkich etapach produkcji poprzez skonsolidowanie wszystkich procesów kontrolnych i monitorujących w całym łańcuchu żywnościowym oraz powołanie Państwowej Inspekcji Bezpieczeństwa Żywności, jako części administracji niezespolonej, podległej Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi” – napisano w uzasadnieniu ustawy.
Konsolidacja inspekcji
W tym celu resort rolnictwa postuluje powołanie Państwowej Inspekcji Bezpieczeństwa Żywności, która powstanie poprzez konsolidację Inspekcji podległych Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi tj. Inspekcji Weterynaryjnej, Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa oraz Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych oraz przeniesienie do PIBŻ części zadań z Państwowej Inspekcji Sanitarnej, a także części zadań z Inspekcji Handlowej /UOKiK oraz Inspekcji Ochrony Środowiska.
Model europejski
Zdaniem resortu rolnictwa konsolidacja służb odpowiedzialnych za urzędową kontrolę żywności jest wyraźną tendencją wśród państw członkowskich Unii Europejskiej. „Istniejący w naszym kraju rozproszony model nadzoru nad żywnością, w którym zadania są podzielone pomiędzy 5 instytucji kontrolnych podległych 3 organom naczelnym, przedstawia specyficzny w skali europejskiej obraz, szczególnie w porównaniu z tymi państwami UE, które już kilkanaście lat temu skonsolidowały służby inspekcyjne i osiągają najlepsze wyniki w produkcji i eksporcie żywności, zapewniając najwyższe standardy bezpieczeństwa i doskonałą opinię na rynkach międzynarodowych” – czytamy w uzasadnieniu projektu.
Bezpośrednia zależność
Przyjęta w projekcie ustawy koncepcja zorganizowania PIBŻ zakłada model struktury organizacyjnej opartej na bezpośredniej zależności i podległości poszczególnych organów działających w terenie, organom działającym na obszarze województwa, tych ostatnich natomiast - Głównemu Inspektorowi. Nowa superinspekcja zostanie więc spionizowana i będzie częścią administracji niezespolonej, czyli niezwiązanej formalnie i kompetencyjnie z wojewodą.
Za przyjęciem modelu organizacyjnego Inspekcji opartego na bezpośredniej podległości jej poszczególnych organów przemawia charakter zadań przez nią wykonywanych, sprowadzających się do zapewnienia bezpieczeństwa żywności, a w konsekwencji ochrony zdrowia i życia konsumentów. Działania podejmowane przez Inspekcję, często wymagają natychmiastowego podejmowania decyzji, sprawnej koordynacji i zapewnienia szybkiego wykonania wydawanych poleceń, a także szybkiego reagowania na zagrożenia.
Struktura superinspekcji
Projekt ustawy o Państwowej Inspekcji Bezpieczeństwa Żywności przewiduje, że organami Inspekcji będą Główny Inspektor Bezpieczeństwa Żywności, wojewódzki inspektor bezpieczeństwa żywności, powiatowy inspektor bezpieczeństwa żywności oraz graniczny inspektor bezpieczeństwa żywności. Głównego Inspektora będzie powoływał i odwoływał Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra rolnictwa, któremu będzie podlegał. wk
Fot. Sierszeńska