StoryEditor

Już od 16 września dodatek dla sołtysa po nowemu! Jest druk

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego udostępniła już wszelkie niezbędne formularze potrzebne do ubiegania się o wsparcie dla sołtysów. Zainteresowane osoby mogą liczyć na bardziej przejrzyste kryteria – krąg szczęśliwych odbiorców dodatku na pewno się poszerzy!

20.08.2024., 11:00h

Spis treści:

Dodatek dla sołtysa – co się zmieni?

Dodatek dla sołtysa po nowemu

Dodatek dla sołtysa po nowemu – wniosek

16 września 2024 roku zaczną obowiązywać nowe regulacje ustawy o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa oraz ustawy o świadczeniu uzupełniającym dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji. Dzięki zmianom więcej osób skorzysta z tego dodatku.

Dodatek dla sołtysa – co się zmieni?

Zmiany opierają się przede wszystkim na skracaniu czasu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do pobierania świadczenia z 8 do 7 lat. Zniesiony został także wymóg kadencyjności,  a także wymóg pełnienia tej funkcji na podstawie ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Nowela ułatwi przeprowadzenie postępowania dowodowego w sytuacji, gdy zainteresowany nie może potwierdzić okresu pełnienia funkcji sołtysa. Konieczność uzyskania oświadczeń potwierdzających tą okoliczność od osób mieszkających w sołectwie wtedy, gdy wnioskodawca pełnił funkcję sołtysa, zmniejszono z 5 do 3 osób.

image
Dodatek dla sołtysa
FOTO: Envato Elements

Dodatek dla sołtysa po nowemu

Jest kilka warunków, które sołtys musi spełnić:

  • wiek emerytalny: 60 lat kobieta, 65 lat mężczyzna,
  • pełnić funkcję sołtysa przez okres co najmniej 7 lat, nie ma znaczenia, czy miało to miejsce przed czy po 1990 roku,
  • brak karalności za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe w związku z pełnieniem tej funkcji.

Zobacz także: Dodatek dla sołtysów – na te zmiany czekali zainteresowani!

Dodatek dla sołtysa po nowemu – wniosek

Aby otrzymać dodatek, sołtys powinien złożyć wniosek do dowolnej jednostki KRUS. Dokumenty powinny złożyć także ci sołtysi, którzy wcześniej ubiegali się o wsparcie, ale spotkali się z odmową, ponieważ pełnili funkcję krócej niż przez 8 lat lub sprawowali ją przed wejściem w życie ustawy o samorządzie gminnym.

Druk wniosku dostępny jest na stronie: https://www.gov.pl/web/krus/formularze-i-wnioski---swiadczenia

 

Fot. envato elements

Angelika Drygas
Autor Artykułu:Angelika Drygas
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
20. sierpień 2024 11:02