„Emerytura podstawowa jest znacząco niższa od najniższej emerytury”
Projekt ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników – jak czytamy w uzasadnieniu – ma na celu zmianę w zakresie waloryzacji świadczeń emerytalno-rentowych rolniczych.
– Proponowana zmiana sprowadza się do powiązania wysokości emerytury podstawowej z wysokością najniższej emerytury określonej w przepisach emerytalnych. Emerytura podstawowa stanowi podstawę wymiaru świadczeń emerytalno-rentowych rolniczych, gdyż świadczenia te wypłaca się w kwocie odpowiadającej iloczynowi wskaźnika wymiaru ustalanego na podstawie przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników i aktualnej emerytury podstawowej.
Obecnie emerytura podstawowa (od dnia 1 marca 2022 r. wynosi 1 084,58 zł) jest znacząco niższa od najniższej emerytury (od 1 marca 2022 r. wynosi 1 338,44 zł). |
– Proponowana zmiana sprowadza się do powiązania wysokości emerytury podstawowej z wysokością najniższej emerytury określonej w przepisach emerytalnych. Emerytura podstawowa stanowi podstawę wymiaru świadczeń emerytalno-rentowych rolniczych, gdyż świadczenia te wypłaca się w kwocie odpowiadającej iloczynowi wskaźnika wymiaru ustalanego na podstawie przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników i aktualnej emerytury podstawowej.
W ramach nowelizacji świadczenie dla rolnika wzrośnie więc z tego tytułu o 253,86 zł.
„Obecny sposób waloryzacji rolniczych świadczeń emerytalno-rentowych nie gwarantowałby podwyżki”
Jak tłumaczą autorzy projektu, mając na względzie, że świadczenia rolnicze są stosunkowo niskie, zaproponowane w przedmiotowym projekcie ustawy rozwiązanie pozwoli zrekompensować świadczeniobiorcom ich oczekiwania, w trakcie przyszłorocznej waloryzacji świadczeń emerytalno-rentowych rolniczych.
– Jest to szczególnie istotne z tego względu, że z zapowiedzi dotyczących tegorocznej (w roku 2022) waloryzacji wynikało, że świadczenia wzrosną o 7 proc., a sposób waloryzacji świadczeń emerytalno-rentowych rolniczych nie pozwolił osiągnąć tej wartości, co spotkało się z dużym niezadowoleniem świadczeniobiorców. Dodatkową przesłanką jest planowany przez MRiPS oficjalny wskaźnik waloryzacji w roku 2023, który przewiduje 9,6 proc. wzrostu świadczeń emerytalnych, a w oficjalnych wypowiedziach prasowych członków kierownictwa tego resortu pojawia się nawet cyfra 13-14 proc.
– Obecny sposób waloryzacji rolniczych świadczeń emerytalno-rentowych nie gwarantowałby podwyżki świadczeń na żadnym z przewidywanych poziomów. W związku z tym, że zgodnie z projektem ustawy emerytura podstawowa będzie równa kwocie najniższej emerytury określonej w przepisach emerytalnych, konieczne były zmiany w art. 48, 48a i 49 ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników.
Uwzględnią postulaty zgłaszane przez rolników i organizacje rolnicze?
Zgodnie z nowelizacją do emerytury rolniczej będzie przysługiwał dodatek z tyt. opłacania składki w wysokości 1% emerytury podstawowej (za każdy rok opłacania takiej składki).
Jak podkreślają autorzy projektu, to konsekwencja postulatów zgłaszanych przez rolników i organizacje rolnicze, których zdaniem krzywdzące jest to, iż osoby opłacające podwójną składkę na ubezpieczenie emerytalno-rentowe lub składkę dodatkową z tytułu prowadzenia działalności rolniczej w gospodarstwach rolnych o powierzchni powyżej 50 ha przeliczeniowych, nie uzyskują z tego tytułu rekompensaty podczas ustalania prawa do emerytury rolniczej.
– Na podstawie tego przepisu będzie przysługiwał takim osobom dodatek na zasadach zbliżonych do zasad, na jakich jest ustalana wysokość części składkowej świadczeń emerytalno-rentowych rolniczych. Dodatek z tytułu opłacania wyższej składki na ubezpieczenie emerytalno-rentowe należy do zakresu świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia. Zatem mając na względzie, że zgodnie z art. 36 ust. 1 pkt 3 ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników, prezes KRUS wydaje decyzje w sprawach ustalenia prawa do świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia i ich indywidualnego wymiaru, również ustalenie prawa do tego dodatku nastąpi na podstawie decyzji prezesa KRUS i na zasadach określonych w ustawie o ubezpieczeniu społecznym rolników – czytamy.
Wysokość dodatku będzie wynosić odpowiednio:
- 1,2% emerytury podstawowej (gospodarstwo 50 - 100 ha przeliczeniowych; właściciel gospodarstwa opłaca dodatkową składkę miesięczną w wys. 12% emerytury podstawowej);
- 2,4% emerytury podstawowej (gospodarstwo 100 - 150 ha przeliczeniowych; składka miesięczna wyższa o 24%);
- 3,6% emerytury podstawowej (gospodarstwo 150 - 300 ha przeliczeniowych; składka miesięczna wyższą o 36%);
- 4,8% emerytury podstawowej (gospodarstwo powyżej 300 ha przeliczeniowych; składka miesięczna wyższa o 48%).
Projekt ustawy trafił do największych organizacji branżowych
Na początku października projekt ustawy trafił do największych organizacji branżowych:
- NSZZ RI „Solidarność”;
- Krajowy Związek Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych;
- Związek Zawodowy Rolnictwa Samoobrona;
- Krajowa Rada Izb Rolniczych;
- Związek Zawodowy Rolników „Ojczyzna”;
- Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych;
- Związek Zawodowy Centrum Narodowe Młodych Rolników;
- Federacja Związków Pracodawców – Dzierżawców i Właścicieli Rolnych;
- Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych Rolników i Organizacji Rolniczych;
- Związek Zawodowy Wsi i Rolnictwa „Solidarność Wiejska”;
- Związek Zawodowy Rolnictwa i Obszarów Wiejskich „REGIONY”;
- Krajowa Rada Spółdzielcza;
- Rada Ubezpieczenia Społecznego Rolników;
- Krajowy Związek Rewizyjny Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych;
- Związek Młodzieży Wiejskiej;
- Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych;
- NSZZ "Solidarność";
- Forum Związków Zawodowych;
- Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej;
- Konfederacja Lewiatan;
- Związek Rzemiosła Polskiego;
- Business Centre Club;
- Związek Zawodowy Rolników Rzeczpospolitej "Solidarni";
- Polski Związek Zawodowy Rolników;
- Związek Przedsiębiorców i Pracodawców;
- Federacja Przedsiębiorców Polskich.
Na wniesienie uwag miały one czas do 21 października.
fot.: Pixabay
fot.: Pixabay