StoryEditor

Likwidacja terminala zbożowego Andreas w Szczecinie. Czy wpłynie na polski potencjał eksportowy?

W obecnej sytuacji i przy obecnych problemach na rynku zbóż oraz niskich cenach zbóż i rzepaku, utrata jednego z terminali zbożowych na Wybrzeżu może zaniepokoić. Ministerstwo Infrastruktury uspokaja jednak i twierdzi, że udział w eksporcie stanowi jedynie 7 proc.

19.08.2024., 14:22h

terminal Andreas trafi w amerykańskie ręce

- Z dużym niepokojem przyjęliśmy informację o planowanej likwidacji terminala zbożowego Andreas w Szczecinie, który obecnie odgrywa kluczową rolę w eksporcie zbóż z północno-zachodniego regionu Polski. Terminal ten ma zostać nabyty przez amerykańską firmę, która zamierza wykorzystać jego teren do przechowywania składników do produkcji klejów. Ta sytuacja jest wysoce niepokojąca, ponieważ likwidacja terminala Andreas pozbawi region jednego z punktów przeładunku dla polskich zbóż. W rezultacie, część plonów będzie musiała być transportowana do innych miejsc, takich jak najbliższy niemiecki port Mukran, co znacznie podwyższy koszty transportu i bezpośrednio wpłynie na cenę produktu – apelowała do ministerstwa infrastruktury KRIR. Izba poprosiła o interwencję Skarbu Państwa, która miałaby zapobiec transakcji oraz aby terminal Andreas odkupiła Polska Grupa Spożywcza.

Udział terminala Andreas w potencjale przeładunkowym to 7 proc.

Zarząd Morskiego Portu Szczecin i Świnoujście S.A., przekazał, że przeładunki agro na elewatorze Andreas stanowiły 125 tys. – 280 tys. ton rocznie. Oprócz zbóż zajmował się również przeładunkiem nawozów i wytłoczyn z orzecha (55,8 tys. ton w 2023 roku, 81,8 tys. ton w 2022 roku).

- Potencjał roczny przeładunku zbóż i pasz dla Andreasa szacowany jest na 300 tys. ton. Biorąc pod uwagę całkowity potencjał przeładunkowy portów Szczecin i Świnoujście, szacowany na 4.060 tys. ton, udział Andreasa to zaledwie 7,4%. Udział w takiej wysokości powinien zostać zagospodarowany przez pozostałe terminale – wyjaśnia zarząd portu. Zaznacza, że oprócz terminala portowego Andreasa w porcie funkcjonuje dodatkowo 7 terminali przeładowujących produkty rolne.

- Terminale te to SBT i PZZ oraz Viterra, DB PS, Bulk Cargo PS, OT Port i Bunge. Z wymienionych 7 terminali 4 terminale to terminale specjalistyczne agro - SBT, Viterra, PZZ i Bunge – dodaje resort infrastruktury.

W dalszej części pisma czytamy, że nie ma powodów do zmartwień w zakresie obniżenia potencjału przeładunkowego i eksportowego drogą morską, gdyż obecnie trwające inwestycje na Wybrzeżu zwiększą potencjał i pozwolą eksportować znacznie więcej niż terminal Andreas.

oprac. dkol na podst. KRIR/Ministerstwo Infrastruktury

Dorota Kolasińska
Autor Artykułu:Dorota Kolasińska Redaktor Prowadząca topagrar.pl
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
22. grudzień 2024 16:20