Już w tym roku doczekamy się nowego, mocnego ciągnika ze stajni Zetora. To Seria 6, która wedle deklaracji czeskiego producenta ma zapewnić innowacje w zakresie wydajności, efektywności i komfortu. Nowy model ma wyróżniać się solidnością i zaawansowanymi technologiami. To jednak nie wszystko. W Brnie trwają bowiem prace nad Serią 5 i ciągnikiem o mocy ponad 200 KM!
Sprawdź, czy nowy ukraiński właściciel Ursus będzie dalej produkować ciągniki?
Seria 6 jako nowy flagowy ciągnik Zetora. Co jeszcze planuje producent?
- Seria 6 stanie się nowym flagowym ciągnikiem marki Zetor i wyznaczy nowy kierunek rozwoju i montażu naszych przyszłych produktów. Dzięki zakresowi mocy od 131 do 171 KM seria 6 zastąpi istniejącą gamę Forterra. Mogę już potwierdzić, że trwają prace i testy nad serią 5, która pod względem wydajności dorównuje gamie modeli Proxima. W ramach naszych długoterminowych planów produktowych wprowadzimy na rynek również nowe serie numeryczne ciągników odpowiadające serii Major, a także zupełnie nowy model o mocy ponad 200 KM – informuje Róbert Harman, dyrektor wykonawczy Zetor Tractors a.s. na nadchodzące lata.
Zetor powraca do serii numerycznych modeli
Oznaczeniem Seria 6 Zetor powraca do swoich korzeni, kiedy to ciągniki oznaczano według serii numerycznych. Chronologicznie uporządkowane serie numeryczne modeli w połączeniu z osiągami silnika zapewniają przejrzysty system kategoryzacji, który ułatwia rolnikom identyfikację maszyny najbardziej odpowiedniej do ich potrzeb.
Ciągniki Serii 6 będą wyposażone w czterocylindrowe silniki Deutz 4.1 o mocy maksymalnej 171 KM przy 1900 obr/min. Pojemność skokowa wynosi 4,1 litra, a normę emisji spalin Stage V zapewniają systemy SCR, DPF i zewnętrzna recyrkulacja spalin. Silniki posiadają wtrysk Common Rail, jedną turbosprężarkę oraz możliwość ustawienia stałych obrotów w dwóch poziomach.
ZF Powershift w Serii 6 – co zyskasz dzięki tej skrzyni biegów?
Nowa przekładnia ZF TPT 16 Powershift umożliwia płynną zmianę biegów pod obciążeniem. Posiada sześciostopniowy wzmacniacz momentu obrotowego do przodu i trzystopniowy wzmacniacz do tyłu. Skrzynia ma 5 biegów głównych do przodu i 3 biegi główne do tyłu. Uwzględniając biegi pełzające, łącznie dostępne będą 54 biegi do przodu i 27 biegów wstecznych, a maksymalna prędkość ciągnika wyniesie 40 km/h. Zmiana głównych biegów odbywa się ręcznie za pomocą dźwigni zmiany biegów, natomiast wzmacniacz i bieg wsteczny sterowane są elektrohydraulicznie. Dodatkowo solidniejsza konstrukcja skrzyni biegów pozwoli zwiększyć obciążenie tylnej osi do 8,5 tony, a masa całkowita ciągnika wyniesie 11,5 tony.
Dostępny będzie także system Smart Breaking, który umożliwi sterowanie startem i zatrzymaniem ciągnika poprzez proste naciśnięcie pedału hamulca. System ten jest szczególnie skuteczny podczas pracy z ładowaczem czołowym.
Komfort i wytrzymałość. Co oferuje nowy Zetor Serii 6?
Seria 6 będzie oferować układ hydrauliczny z osiową pompą tłokową o przepływie 120 l/min. Dzięki temu tylny trzypunktowy układ zawieszenia będzie miał udźwig 7,2 tony, a przedni TUZ udźwignie 3,5 tony. Ciągnik będzie wyposażony standardowo w cztery sterowane mechanicznie tylne obwody hydrauliczne oraz w razie potrzeby w dwa dodatkowe obwody przednie. Nowością jest ulepszony wał odbioru mocy z możliwością wyboru prędkości obrotowej 540, 540E, 1000 i 1000E na minutę, którego sprzęgło elektrohydrauliczne umożliwia regulację w zależności od aktualnego obciążenia.
Nowa kabina ciągnika wniesie szereg innowacji. Jej amortyzację zapewniają amortyzatory olejowe i sprężyny śrubowe. Jeśli dodamy do tego amortyzowaną oś przednią maszyny, operator może cieszyć się dobrym komfortem, który dodatkowo zwiększają: klimatyzacja, radio, uchylne tylne szyby boczne zapewniające wentylację i inne elementy wyposażenie wnętrza.
Kolumnę kierowniczą można regulować w dwóch płaszczyznach, zastosowano nowy podłokietnik z ergonomicznie rozmieszczonymi elementami sterującymi oraz 24-calowy monitor dotykowy, który służy do ustawień ciągnika i sterowania jego funkcjami. Nadciśnieniowa konstrukcja kabiny minimalizuje wnikanie pyłów i aerozoli, co pozwala na użytkowanie ciągnika również podczas pracy z opryskiwaczem.
Co rolnicy sądzą o nowym Zetorze Serii 6?
W zeszłym roku Seria 6 przeszła intensywne testy. Kilka prototypów przepracowało ponad 1000 godzin w różnych warunkach w Czechach i Niemczech.
- Testujemy je od lata i muszę powiedzieć, że to duży krok naprzód – mówi Tomáš Srnec, jeden z rolników testujących ciągniki w Czechach. - To nowoczesna maszyna, która poradzi sobie nawet z najbardziej wymagającymi zadaniami, niezależnie od tego, czy chodzi o talerzowanie, podkopywanie czy transport plonów. Zużycie paliwa jest niskie – np. przy płytkiej uprawie osiągnęliśmy zaledwie 7,5 l/ha, co jest doskonałym wynikiem – dodaje.
Nowy model został zaprojektowany tak, aby wytrzymać ekstremalne warunki klimatyczne, od letnich upałów po zimowe mrozy. Sprzedaż i produkcja seryjna nowej Serii 6 planowana jest na rok 2025.
Źródło: tygodnik-rolniczy.pl